Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen:: Vitello får en klam kæreste

vitelloklamkaeresteEr det mon alligevel helt så klamt at kysse en tøs, som man skulle tro?

Vitello er tilbage, og han er tilbage med stil – denne gang med lækkert, lyserødt bogcover og røde hjerter på omslagets inderside, for nu er det tid til kærlighed og kysseri! Vitello keder sig i rækkehuset ved ringvejen, men da han får øje på en flyttebil, øjner han straks chancen for at få en ny ven, en SEJ ven, måske flytter der endda en dreng ind, som hedder Rudi? Eller Joe? Og som spiller vildt højt på en ghettoblaster? Men det er hverken en Joe eller Rudi, det er tværtimod en tøs, der hedder Kamma. Det eneste interessante ved hende er, at hun har en skør hamster, men da hun også viser sig at have guldsmykker – som alle pirater jo elsker – og vil lege, at hun er sådan en mor, der bager småkager, hvis bare Vitello gider at være faren, så går en eftermiddag faktisk ret hurtigt, selvom man er hjemme hos en tøs.

Og faren spiste en masse småkager og fik også saftevand og bøvsede en meget stor bøv.

“Og han gik med kniv”, foreslog Vitello.

“Nej”, sagde Kamma. “Han klippede hækken”.

“Og skød med luftgevær”, sagde Vitello.

“Nej, han hjalp moren med at støvsuge, og så sagde han: Nu skal jeg købe ind til aftensmad, min skat.”

Men bedst som det hele lige går så godt, får Vitello pludselig et kys, og når man har kysset, er man kærester. Det mener Kamma i hvert fald..

Nu handler denne nyeste Vitello-bog jo om kærlighed, og derfor kan jeg vel også tillade mig at erklære min uforbeholdne kærlighed til drengen, de kaldte Vitello. Vitello-bøgerne er fulde af charme, reflekterende underfundighed og stor, stor humor. I de første bøger var jeg ikke uforbeholdent begejstret for illustrationerne, men nu holder jeg meget af den enkle streg, som er Vitellos ydre. Særligt i denne nyeste bog om Vitello er jeg imponeret over, hvordan den ellers altid så ukuelige Vitello pludselig kommer til at se ud, som om han har fået benene fejet væk under sig.

Jeg elsker Vitello, og hvis man kunne være kærester med en bog – eller faktisk en hel serie af bøger – så ville jeg være kærester med Vitello! Indtil videre nøjes jeg dog med at være venner med ham på Facebook..

Kim Fupz Aakeson: Vitello får en klam kæreste. Illustrationer/forside: Niels Bo Bojesen. Gyldendal, 2009, 32 sider