Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen: Vitello ønsker sig en hund og Vitello graver et hul

Opfindsomme Vitello er tilbage i 2 nye bøger

Vitello bor stadig med sin mor i huset ved ringvejen, og hjemme hos ham og Mor er tingene stadig det samme: Vitello ser ikke sin sjuft af en far, til gengæld spiser de rigtig megen spaghetti med riveost!
I Vitello ønsker sig en hund har Vitello besluttet sig for at han og Mor bør få en hund, bare en lille én, som skal hedde Fifi, Ludo eller Scooter. ALT er nemlig sjovere at lave med en hund end uden en hund! Mor er ikke enig, og da det desværre er hende, der bestemmer, beslutter Vitello sig for at være det selv – en hund, altså! Efterhånden går det dog op for Vitello at det ikke altid er hverken lige nemt eller lige populært at være hund..

Vitello mangler en ven, én der ikke er irriterende som hans andre venner, tvillingerne Max og Hasse, så i Vitello graver et hul beslutter han sig for at for at fange én. Vitello får hjælp af en lille møgunge til at grave et hul som en slags fælde til at fange venner i. – Og selvom en møgunge jo ikke ligefrem er en ven, så kan han jo være meget god at bruge en dag sammen med alligevel..

Bøgerne om Vitello er skrevet af Kim Fupz Aakeson, som er kendt for både sine mange dejlige billedbøger, gode ungdomsbøger og også for at have skrevet filmmanuskripter til populære film som fx Den Eneste Ene og En Soap. Disse to bøger er en fortsættelse af Vitello vil have en far og Vitello ridser en bil, de er en del af en planlagt serie på 9 bøger om den fortagsomme dreng Vitello og livet i rækkehuset ved ringvejen. Bøgerne er skrevet med en underfundig humor og de kan både bruges som højtlæsning for de mindre børn på 5-6 år og som selvlæsning for større børn på 8-10 år. Bøgerne er illustreret – desværre en smule tamt, synes jeg – af Niels Bo Bojesen.

Kim Fupz Aakeson: Vitello ønsker sig en hund / Vitello graver et hul ; illustrationer Niels Bo Bojesen. 1. udgave, 1. oplag. – Gyldendal, 2008. – [32] sider : ill. i farver. Pris kr 99,00
Forside: Niels Bo Bojesen