Kenneth Grahame: Vinden i piletræerne

En klassiker, der stadig i høj grad er levende

Robert Ingpen har et stort ansvar på sine skuldre i disse år – han får lov til at illustrere rigtig mange genudgivelser af klassiske børnebøger: f.eks. Peter Pan, Junglebogen, Tom Sawyers eventyr og Skatteøen. Heldigvis er han opgaven voksen og leverer illustrationer, der lever op til værkernes klassikerstatus. Nu er turen kommet til Kenneth Grahames historier om Tudse, Muldvarp, Mosegris (som altså hed Rotte, da jeg var knægt) og alle de andre, og endnu en gang er der tale om en pragtudgivelse.

Vinden i piletræerne er 100 år gammel og er med rette blevet til en klassiker – en af disse bøger, der bliver hos os gennem hele livet; og som fortjener med jævne mellemrum at blive genfortalt eller genformidlet til folk, der endnu ikke har oplevet den, hvad enten det så sker gennem en filmatisering eller en flot ny bogudgave som i dette tilfælde. Det interessante ved klassikere er, at de meget ofte huskes for deres mere tilforladelige sider, de overlever turen fra barn til voksen omringet af et positivt skær, selv om intet nok påvirke os så meget ved blot at være nuttet. Personligt husker jeg mest Kenneth Grahames fortællinger som meget britiske og uskadelige med en god del humor.

Noget af det første, man opdager, er dog, at der er masser af kant her.

Ikke bare fordi Muldvarp bander med saft og kraft, men også fordi historier rækker langt ud over nuttede historier om dyr med tøj på, og personerne er andet end papfigurer med pels. Grahame får os både til at grine, gyse og græde. Alle kan huske Tudse, dette lille, eogistiske, fartforelskede amfibie, der gang på gang trækker sine venner med i problemer, når han kaster sig over en ny fiks ide – men gensynet afslører, hvor meget de andre personer faktisk også fylder i historierne. Og hvilken fornøjelse det er at gøre deres bekendtskab igen (min personlige favorit er Muldvarp).

Illustrationerne er, som de bør være i den situation, smukke og fyldt med stemninger og detaljer. De understøtter en samling historier, der i 100 år har givet utallige gode læseoplevelser, og som nok uden problemer vil klare 100 år til. Her er til mange gode aftener med enten højt- eller selvlæsning.

Kenneth Grahame: Vinden i piletræerne. Illustreret af Robert Ingpen. Oversat af Birgitte Brix. Sesam, 2009, 224 sider