Kenneth Bøgh Andersen: En rejse gennem nætterne

12 gange godt gys.

En rejse gennem nætterne samler to tidligere udgivelser – En rejse gennem natten I og II – i ét bind. Det er natfortællinger – ikke godnathistorier, for det er ikke meningen, at man skal sove – som bindes sammen af nattens timer. Én for hver time fra midnat, fortalt af den ikke nærmere præsenterede Carmarde.

Den første nat møder vi historier om, hvad der sker, når man får sit inderste ønske opfyldt; om en aftale med visse mørke magter; om en skattejagt i den mørke skov; om en dyster tur i sommerhus; om bitter hævn og om mørk jalousi. Bøgh Andersen har en forkærlighed for skæbnefortællinger og gerne med en slagkraftig pointe – man kan med andre ord ikke regne med, at det hele får en lykkelig slutning for hovedpersonerne, også selv om man holder med dem, men man kan godt være ret sikker på, at kniven bliver drejet rundt i såret til allersidst.

Den anden nat fortæller Carmarde om en ond stedfar, om tvillinger med en grum historie, om at drømme om døden, om at dræbe med tanken, om at hævne og om krampagtigt at holde fast i det, man har.

Der er en vis symmetri i de to halvdele – opbygningen er naturligvis den samme, og temaer går igen, ligesom personer fra andre historier til tider optræder i baggrunden. Generelt går forfatteren til nogle ganske klassiske historier, men fortæller dem professionelt, effektivt og frem for alt tidssvarende – og han holder ikke igen på slagene, så det er god gedigen horror, man får smidt i hovedet. Tonen er ikke pædagogisk eller nedladende, men snarere kriblende, og endnu engang formår han også at holde de balance, der gør sproget så enkelt, at de yngre læsere kan være med, mens stemningen er så tung, at de voksne også kan få en god oplevelse ud af bogen.

Sammensætningen af to bøger er dog ikke helt uden problemer – indholdet er godt, ingen tvivl om det, men når man læser samtlige 12 historier i træk, er der ganske enkelt lidt for mange af dem, der benytter samme grundlæggende pointe. Og når man excellerer udi at smide en grum overraskelse på bordet til sidst, er det ikke godt, når læseren et par sider inde rynker brynene og tænker: ”Mon ikke det er fordi…”

Så jeg vil personligt anbefale, at hvis man ikke har læst de originale udgivelser, så benyt lejligheden til at få fat i historierne her – men læs dem alligevel lidt adskilt for det fulde udbytte og det helt rigtige gys.

Kenneth Bøgh Andersen: En rejse gennem nætterne. Omslag: Kit Hansen, Stoltzedesign. Høst & Søn, 2010, 318 sider.