Kellie Strøm: Sofie den modige pilot

Kellie Strøm: Sofie den modige pilotHistorien om den modige pilot Sofie giver i sandhed ordet BILLEDBOG mening, for illustrationerne er fantastiske kunstværker!

Sofie, en stribet kat, er postflyverpilot i en eventyrlig metropol et sted i Sydamerika. Hun skal i sit lille røde propelfly bringe posten over bjerge, floder, jungle og kaffeplantager helt op til Knokkelbjerg Vejrstation øverst oppe i (Andes-)bjergene. På vej derop trækker skyerne sammen om Sofies fly, og det bliver pludseligt et forfærdeligt uvejr. Metrologen Storm fra vejrstationen beder via radiosender Sofie vende om, men nej – Sofie er frygtløs, for posten SKAL ud. Én ting er dog at bringe posten ud, men hun skal jo også hjem igen..På vej hjem styrter den modige, men også uheldige Sofie ned i de snedækkede bjerge med sit fly, og nu gælder det pludselig liv eller død, for Sofie fik ingen morgenmad og hvordan skal hun dog komme tilbage til hovedkvarteret med sit havarerede propelfly?

Forfatteren Kellie Strøm er dansk-irer, og han har tidligere har været avisillustrator og setdesigner på bl.a. Jim Henson (kendt fra The Muppets) serie “Creatures” og avancerede musikvideoer. I bogens forord takkes bl.a. Troldspejlets Jakob Stegelmann samt manuskiptforfatteren Nikolaj Scherfig, eftersigende fordi disse to har været med til at udvikle historien, som oprindelig skulle have været manuskriptet til en tegnefilm. Fortællingen om den modige Sofie er både sød og spændende, men det er så absolut de fantastiske illustrationer, der gør bogen til en uforglemmende oplevelse. Jeg er ikke specielt vild med dyrene i tøj, især virker det lidt malplaceret at chefen for en sydamerikansk postflyvercentral er en elefant, men alt i alt er illustrationerne dog intet mindre end mageløse! Detaljerigdommen i de kunstværker, som hver enkelt illustration må siges at være, minder mig om den vidunderlige dukkefilm Bjergkøbing Grand Prix, blot på et andet kontinent; det vrimler med fantastiske bygningsværker og fly af forskellig art i den storby, hvor postflyvercentralen ligger, og det sydamerikanske landskab indeholder både skræmmende bjergpas, jernbaner, jungle, floder, kaffeplantager og massevis af eksotiske dyr. Det er en bog, både børn og voksne vil få lyst til at gå på opdagelse i igen og igen.

Sofie den modige pilot / tekst Kellie Strøm ; illustrationer Kellie Strøm ; oversat fra engelsk af Karen Kristensen. 1. udgave, 1. oplag. – Forlaget Arvids, 2007. – [32] sider : ill. i farver. Pris kr 198,00
Forside: Kellie Strøm

Besøg Kellie Strøms hjemmeside her