Katherine Paterson: Et hemmeligt land

Katherine Paterson: Et hemmeligt landAmerikansk klassiker om venskab, fantasi og virkelighed…

I USA, sidst i 1970’erne vokser drengen Jes op på en støvet gård med alt for mange søstre og kedelige pligter. Jes har ingen venner og er ret ensom lige indtil den dag, han møder pigen Leslie, der flytter ind på nabogården. Leslie er anderledes end Jes’ fjantede søstre og andre piger, han kender. Faktisk er Leslie anderledes end nogen, som Jes kender.

For første gang i sit liv får Jes nu en rigtig ven, og sammen med Leslie skaber han en helt anden virkelighed at være barn i. De finder et særligt sted med egne regler og kalder det for Terabitia. Her i dette imaginære land er de ubestridte herskere, og efterhånden som dette farverige rollespil vokser sig større og stærkere, ændres Jes’ liv. For frem med dette hemmelige og særlige land vokser Jes’ selvtillid og fantasi.
En dag ændres alt ved en tragisk ulykke, og både virkelighed og fantasi ryster under Jes.

”Et hemmeligt land” er en amerikansk klassiker. I Danmark er romanen gået i glemmebogen med sine 30 år på bagen. Dens alder afsløres allerede på forsiden, der er både tidstypisk og blodløs, men indholdet er levende og velskrevet. Historien er fortalt i et enkelt sprog, der gør den let at læse. Selvom bogens tematikker ved dens udgivelse stadig var tabubelagte i børnelitteraturen, men ikke det længere, ændrer det ikke ved romanens litterære kvaliteter og eksistentielle problematikker.

Forfatteren Katherine Paterson modtog i 2006 en ALMA som anerkendelse for hendes forfatterskab. ”Et hemmeligt land” er blevet filmatiseret, men har endnu ikke haft premiere. Måske får romanen ved den lejlighed en renæssance i Danmark – med glitrende lækker forside vil den uden tvivl kunne finde læsere fra ca. 11 år og højtlæsning fra 9 år.

Katherine Paterson: Et hemmeligt land. Oversat af Pia Elisabeth Juul. Gyldendal, 1984. Forside: Harald Kidde. Originaltitel: Bridge to Terabithia