Katarina Kieri: Danser Elias? Nej!

Katarina Kieri: Danser Elias? Nej!Fin ungdomsbog om Elias og om venskaber og kærlighed, der gradvist bringer ham ud af den isolation, han har levet i siden moderens forsvinden.

Elias på 16 år bor alene med sin far. Moderen forsvandt pludseligt ud af deres liv for 3 år siden, og de har ikke hørt fra hende siden eller ved, hvor hun befinder sig. Man fornemmer, at hun ikke har haft det så godt, og hendes forsvinden har selvfølgelig påvirket Elias og hans far meget. Elias skriver i al hemmelighed breve til hende, der viser hans smerte, savn og delvise skyldfølelse.
Elias var tidligere en livlig dreng, der bl.a. elskede at deltage i klassens konkurrencer i diskodans. Han har også spillet saxofon, men den blev også gemt af vejen, da moderen forsvandt. Faderen forsøger at lokke ham ud af isolationen, bl.a. får han ham overtalt til at gå jiu-jitsu. Her møder han pigen Julie, som han bliver tiltrukket af, men Julie er tilsyneladende kæreste med Frederik, så Elias trækker sig.
Samtidig hermed kommer Elias i kontakt med den lille lyshårede pige, der bor i samme boligblok og med underboen, den ældre kvinde Signe. Julie bliver også ved med at dukke op i forskellige sammenhænge, hun er sød og vil gerne snakke. I skolen har klassekammeraten Therese fat i Elias. Måske er Julie alligevel ikke kæreste med Frederik, og måske er det slet ikke så tosset det, Therese sagde? Læs selv videre om, hvordan det går Elias.

Danser Elias? Nej! er en ungdomsbog fra forlaget Carlsens Romano-serie. Den er oversat fra svensk, og på bagsiden gøres der opmærksom på, at romanen har fået den prestigefyldte August-pris.
Det at miste den ene forælder er en voldsom begivenhed i unges liv og således også for Elias. Han reagerer ved på de fleste områder at lukke omverdenen ude. Hans savn og smerte er skildret med indlevelse. Faderen oplever også et stort tab, samtidig med at han er fuld af bekymring for Elias. Deres indbyrdes forhold og hverdag er ligeledes beskrevet fint og nænsomt – og uden at blive sentimentalt.
Et andet tema i romanen er: at føle ansvar for hinanden, som klassekammeraten Therese, der tør tage hul på det, der ellers aldrig snakkes om.
Man kan kort karakterisere Danser Elias? Nej! som en vedkommende historie om en ung fyr i knibe.
Romanen henvender sig til unge fra ca. 13 år. Der er kommet en roman mere af Katarina Kieri i forlagsserien Romano: Lauras sang fra 2003.