Gå rundt uden noget på
Være alene
Blive solbrændt
Løbe
Gifte sig med dem de vil
Glide på isen
Ja, men hvad er der så snart tilbage? Catherine, kaldet Lille Fugl, på 14 år lader sig nu ikke begrænse af konventionerne og undersøger markedet, og det er der kommet en enormt morsom roman ud af. Vel nærmest chicklit – bare i Middelalderen. Eller, måske siger jeg mest det for at sælge romanen, og humor er ret svært at formidle. Romanens bagsidetekst er helt alvorlig. Her handler det om en ung piges tanker og følelser. Det lyder slæbende kedsommeligt ungdomsbog-agtig på en ret ufed måde, men tro mig nu: Lille Fugl er noget helt unikt velskrevet og umådeligt vittigt. Selv min mand har slået sig på lårene, når jeg har udpeget ham til aktiv tilhører. Historier er rigtig levende, når man har lyst til at dele dem med nogen.

Det er det herrens år 1290. Catherine er datter af en ridder og skal giftes med en velhavende mand. Hans alder, fysiske fremtoning eller moralske habitus er helt ligegyldig for Catherines far. Ægteskabet er vel nok helligt, men først og fremmest er det en handel, der skal falde fordelagtig ud for ham. Catherine forsøger tappert og stædigt at komme med input, hvilket er både underholdende men også lidt sørgeligt. Vi følger Catherine igennem hendes daglige optegnelser. I starten er de lidt kedelige og handler en del om hendes daglige monotone gøremål og pligter, men efterhånden kommer både Catherine og fortællingen på vingerne, og det er både interessant, vedkommende og som sagt ret morsomt.

Selvom romanen Lille Fugl især letter pga. sin humor, er historien heldigvis meget troværdig. Således bliver vi sparet for en romantisk fremstilling af middelalderen. Menneskene lugter, fordi de ikke går i bad, de har loppebid og tæger og når solen går ned, er der mørkt. Catherine kæmper en gæv kamp for at ændre sin skæbne, men får mange smæk undervejs. Det er ikke spas alt sammen, og at overleve middelalderen er skam alvorligt nok. Her er både børnefødsler, tandpine, brændende bygninger og sult.

Historien foregår i en periode med korstoge og en stærk kirke. Catherine får på et tidspunkt en fantastisk bog med oversigt over alle helgener. Hver dag er fest dag for en af dem. Den ene myte er mere grotesk end den anden – igen er det underholdende – men samtidigt afslører det noget om tidens menneskesyn og samfundets hierarkiske opbygning. Men selv om kirken sidder tungt øverst, fylder overtroen i hverdagen. Catherine roder selv med urter af forskellige slags. Det er hun i øvrigt ikke særlig ferm til, ligesom hendes digte og sangtekster er forfærdelige. Men prosa kan hun skrive.

Lille Fugl var Karen Cushmans debutroman i 1994. Romanen har siden modtaget adskillige børnelitterære priser bl.a. USA’s fornemmeste pris The Newbery Honor Award.

Selvom min mand har moret sig over udvalgte passager fra Lille Fugl, appellerer den både i forside og indhold til piger fra ca. 11 år. Alder ingen hindring – mødre og bedstemødre bør også kaste sig over denne perle.

Karen Cushman: Lille fugl. Oversat af Arne Herløv Petersen. CDR, 1997.