Joseph Delaney: Heksejægerens forbandelse

Joseph Delaney: Heksejægerens forbandelseSpændende fortsættelse om heksejægerens lærling Thomas, som endnu engang står over for mystiske og magiske udfordringer

Thomas Ward, den syvende søn af den syvende søn, har nu været i lære hos Heksejægeren Mr. Gregory et stykke tid. Studiet som lærling kræver både fysiske udfordringer med forskellige gustne væsener og hård disciplin, når næsen skal holdes i bøgerne med lærdom om magi og mystik. Og apropos ”næsen”, den kan Thomas ikke rigtig holde for sig selv, så den stikker han i den gamle heksejægers personlige dagbøger og opdager en ikke helt uvæsentlig hemmelighed.

Selvom Thomas adskillige gange har fået læst og påskrevet, at man ikke kan stole på piger med spidse sko, udvikler han alligevel venskabet med heksepigen Alice. Dette viser sig både at være en fordel og et stort problem med farlige konsekvenser, da Heksejægeren og Thomas kommer op i mod det uovervindelige uhyre Varen og selve Inkvisitionen. Sidstnævnte synes umiddelbart at være mere ond og ihærdig end noget overnaturligt bæst, og da Heksejægeren falder i Inkvisitionens kløer, er gode råd dyre – men heldigvis gratis hjemme hos Thomas’ mor, der er en klog kone.

Anden del i serien om Heksejægeren og lærling Thomas er en massiv og handlingsspækket historie. Inkvisitionens klapjagt på alle med tilknytning til mørkets magter er uhyggelig beskrevet og sender selvfølgelig sine paralleller til de hekseprocesser, vi kender fra historiebøgerne. Uhyret – den grumme Varen – er indbegrebet af alt det, der er ondt. Det hører sig til i en rigtig klassisk fantasyhistorie, og her fungerer det ganske godt og overbevisende.

Selvom bogens bagsidetekst lover, at kampen mod Varen bliver Heksejægeren og Thomas’ livs kamp, tvivler jeg nu på sandsynligheden i det udsagn. Selvfølgelig er der da mere i vente for de to modige bekæmpere af mørket. Seriens univers, Herredet, er efterhånden veludbygget, og forfatteren har i begge bøger i serien smuldret små krummer ud, som læseren følger spændt hele historien igennem. I ”Heksejægerens forbandelse” er der flere løse ender, som venter på at blive bundet sammen. På mystisk og ikke hel almindelig vis…

Serien om Thomas Ward er både velskrevet og spændende. Historien balancerer mellem at være decideret uhyggelig og almindelig hyggelig på en røverhistorieagtig måde. Disse forhold giver tilsammen en populær fantasybog, som kan læses fra ca. 11 år.

Joseph Delaney: Heksejægerens forbandelse, 2. bog om heksejægeren. Oversat af Klavs Brøndum. Carlsen, 2006. Originaltitel: The Spook’s Curse