Jacob Weinreich: Krybet

KrybetTrøstesløst og dystert dansk gys

Jacob Weinreich er mest kendt for serien Monsterjægerne (der også er på vej som film), hvor han blander monstre og tjubang. Med sine seneste bog bevæger han sig i de samme dystre kredse, men denne gang har han glemt at tage lyset med, og man skal ikke forvente humor der gør situationen lettere. Krybet er en ren horror-roman – og en historie, som placerer sig et sted mellem den letgenkendelige ungdomsgyser og det afgrundsdybe mørke.

Brødrene Mikkel og Tobias har deres helt eget uhyre – eller måske er det snarere uhyret, som har dem. For godt nok har de sammen opfundet Krybet, men de har også gjort sig selv til slaver af det – hver aften skal det fodres, hvis de ikke selv skal blive ofre for dets raseri. Uhyret lever i kælderen under deres boligblok, og de kan mærke dets tunge ånde, når de efterlader madrester til det i mørket.

Og i skolen bliver lillebroderen, Tobias, forfulgt af bøllen William og hans flok. Og Mikkel er træt af at være et udskud, bror til skolens største nobody. Men langsomt går det op for dem, at de har magt, skjult i den mørke kælder.

Krybet er en mærkeligt dobbeltsidet bog. På den ene side har den sine mangler, men på den anden har den noget power, der rækker ud over den spinkle indpakning. Oplægget – to drenge og et monster – lyder som noget, man har hørt så uendeligt mange gange før, men Weinreich drejer det og lader en skummel tvetydighed løbe gennem hele historien.

For eksisterer titlens uhyre virkelig? Læseren ved, at de to drenge har opfundet Krybet, men samtidig bydes man på korte optrin, hvor det lader til at bevæge sig tværs over kloden. Og er der overhovedet behov for Krybet? Halvvejs gennem historien vrider forfatteren lige forventningerne igen og lader en kold understrøm komme op til overfladen – for hvad ændrer det, når man pludselig er den, som har magt?

Til tider virker det, som om Weinreich gerne vil skabe lidt afstand til sine mere kulørte bøger, og man kunne måske hist og her ønske lidt mere spræl i sproget. Men man kan ikke komme udenom, at det giver historien en ekstra dimension af trøstesløshed.

Historien er illustreret af Erik Petri, og også her er der to sider af samme sag; for det svinger mellem det irriterende mislykkede (som en noget muteret William på side 51) til det horribelt vellykkede. Bedst er det, når han får lov at begå sig i de rene, bloddryppende horrortegninger, mens han måske virker mindre interesserede i mellemspillene.

Alt i alt når Krybet måske ikke alle sine mål, men ikke desto mindre ender den som en velfungerende, anderledes gyser med potentiale for at komme under huden på mangen en læser. Det er god horror, der rækker ud over de billige effekter og lette tricks, som mange andre benytter sig af. Forhåbentlig fortsætter Weinreich også sit forfatterskab i denne retning.

Jacob Weinreich: Krybet. Illustreret af Erik Petri. Borgen, 2009. – 99 sider
Pris ved udgivelsen: kr. 199,00