Jacob Rask Nielsen: Carlo Garn og spøgelset.

”Carlo! Carlo! Carlo! Et spøgelse stjal min arm!”
”Har du ikke én mere?”

Den pensionerede – og ikke særligt gode – tryllekunstner Carlo Garn bor i et hus sammen med den lille mumie, som han er blevet venner med for lang tid siden. Deres hus ligger på en gammel kirkegård, så en dag er der – naturligvis – mærkelige grønne flammer omkring køleskabet. De viser sig at komme fra et spøgelse, der først snupper mumiens ene arm og dernæst Carlo Garns elskede Harry Houdini-bukser.
De to venner må dog hurtigt indse, at de ikke selv magter at skaffe de stjålne ting tilbage, og tilkalder deres venner Eddie Spaghetti, Dennis Tennis og piraten Hubert Hugtand (kendt fra Hubert Hugtand og rumuhyret). Det kommer først og fremmest til at gå hårdt ud over Carlo og mumiens hus – genfærdsgift, fluxus/vortex-generatorer og sørøverslagsmål er hård kost for sådan et hus – mens det ikke går så godt med at fange spøgelset.

Carlo Garn og spøgelset er karakteriseret ved en fortælleglæde og -stil, som jeg ikke har set magen til siden Gunnar Willes nu klassiske bøger om Skrumpen og Magiske Mads. Jacobs meget personlige tegninger og fantastiske ideer næsten hopper ud af bogen og man glæder sig til at bladre, så man kan se hvad der nu sker af vilde ting. Tegningerne er tydeligt meget inspirerede af tegneseriemediet i deres sprog, ligesom man også kan se påvirkninger fra 30’ernes tegnefilm, men de ender med at blive noget, der er Jacob Rask Nielsens helt egen stil, og det er ikke altid man kan sige det.

Forlaget Tjubang er Jacob Rask Nielsens eget forlag, som fungerer efter print-on-demand-løsningen, og allerede næste måned (om alt går efter planen) har vi næste bog fra hans hånd, nemlig historien om den sejeste cowboy i verden, Cowboy Joe. Jeg glæder mig.

Forlaget Tjubang: tjubang.blogspot.com/

Jacob Rask Nielsen: Carlo Garn og spøgelset. Forlaget Tjubang, 2008. 52 sider. Pris: 99,-