Iben Harboe & Dina Gellert: Anna Banana

annabananaMusik på hjernen, i ørerne og i hjertet

Anna Banana bor i en lejlighed med sin far. Han er lang og gul og spiller på basun i et bananband. Anna kan egentlig godt lide både sin far og sit liv, men hun er altså lidt træt af den der basun, som altid kommer i første række. Selv ovre i skolen, hvor Anna Banana går i 1. klasse, er hun mere kendt for at være datter af den lange gule far, der spiller basun i et bananband, end for at være Anna Banana.

Den dag, Anna Banana og far skal på sommerferie (til der hvor bananerne gror), står Anna Banana med sin fine kuffert i gangen og venter på far. Men han kommer ikke, for han sover, fordi han har været ude og spille med sit bananband. Uheldigvis kommer Anna Banana til at smide basunen ud ad vinduet, mens far sover, og så kan det nok være, den lange gule far vågner!

Billedbogen om Anna Banana er historien om en lille pige, der føler sig overset i sit eget liv. Hun har ingen venner, og selv om hendes far holder meget af hende, kommer hun altid i anden række. En dag får hun nok og tager sagen i egen hånd, og heldigvis forstår faren godt den lille piges problem.

Handlingen fungerer fint, og gentagelse af navne og beskrivelser giver god sammenhæng og efterhånden også en vis humor. Bananerne, der går igen alle steder i både historie og billeder er også et godt islæt.

I det hele taget er Dina Gellerts tegninger en fin understregning af forfatterens historie, og billederne er let forståelige. Man kunne måske have ønsket sig, at stregen havde lidt mere kant, og at den faretruende stemning fik mere plads i de relevante billeder, men samtidig er det svært ikke at elske opslaget, hvor far råber bananer ad Anna Banana.

Mange børn vil kunne få en god læseoplevelse ud af denne bog, og måske vil de kunne nikke genkende til, at forældrenes hobby tager meget tid. Måske også til at man til sidst kan finde en form, hvor man kan dele glæden over f.eks. musikken.

Iben Harboe: Anna Banana. Illustreret af Dina Gellert. Carlsen, 2009.