Ib Spang Olsen: Drengen i månen

En skøn oplevelsesrejse fra månen til jorden og tilbage igen

Genudgivelsen af denne billedbog er et godt eksempel på, at en klassiker kan få nyt udtryk ved at udkomme i et nyt format og stadig indeholde den samme charme. Formatet på denne billedbog er blevet ændret fra at være en høj, slank bog, til at bogen nu er i et bredt format og skal vendes på højkant. Det bidrager til en ny og fin læseoplevelse af historien.

En aften, hvor den store, rare måne er fuld, beder den månedrengen om at hente den anden måne, som han har set i vandet (spejlbilledet af sig selv). Vi følger nu månedrengen på hans fantasifulde færd fra de højere luftlag og til hans møde med den omtalte måne. På luftturen mod jorden møder han stjerner, skyer, flyvemaskine, fugle, skorstensfejer og folk på gaden. Da han lander i vandet finder han på bunden et spejl med billedet af den sødeste måne, og han skynder sig retur igen. Manden i månen ser i spejlet og er enig med månedrengen i, at: “den anden måne er en ualmindelig smuk og rar fyr. Og hver gang han vil snakke med en fornuftig måne, ta’r han spejlet frem.”

Drengen i månen er en dejlig historie med illustrationer i Ib Spang Olsens genkendelige streg. Det er imponerende, hvordan det lykkes ham at skabe så fin bevægelse og liv i billederne ved hjælp af sin enkle tegnestil. Sin forholdsvis høje alder til trods, gør den fabulerende fortælling, stadig indtryk på børn, og den vil sikkert være et kært gensyn for deres forældre.

Den prisbelønnede klassiker Drengen i månen blev første gang udgivet i 1962. Året efter modtog Ib Spang Olsen Kulturministeriets børnebogspris for bogen.

Ib Spang Olsen: Drengen i månen – 3. udgave. – [Kbh.] : Gyldendal, 2008. – [28] sider : alle ill. i farver
Pris: kr. 129,00