Holly Black & Tony DiTerlizzi: Mulgaraths vrede

Holly Black & Tony DiTerlizzi: Mulgaraths vredeHele sandheden om alskens troldtøj, du vil kende,
når nu historien om Spiderwick tager sin ende

Da de tre Grace-søskende udmattede vender tilbage til deres hjem på Spiderwick gods efter at have været vidner til frygtelige blodsudgydelser og selv være undsluppet samme, viser det sig, at nu er deres mor forsvundet – bortført af gnomer. Arthur Spiderwicks hemmelige bibliotek er blevet raseret, og alt er ødelagt. Mulgaraths magt nærmer sig sit klimaks og vil opsluge alt, der er godt. Hjemmevant kaster de tre søskende sig ud i et dramatisk korstog for at befri deres mor og bekæmpe de onde magter én gang for alle. Den verden, som engang var usynlig for børnene, udgør nu en væsentlig del af deres liv. At Jared er bortvist fra skolen er nu underordnet – det gælder familien og måske hele artens overlevelse!

Spiderwick fortællingerne er bygget helt klassisk op og fortsætter den tradition, vi kender fra folkeeventyret. Ligesom i folkeeventyret er personerne lidt flade, enkelte steder ligefrem karikerede. Et eksempler på dette er børnenes hjælpere; en nisse og en omvendt gnom, man lærer at kende igennem henholdsvis rim og kvikke bemærkninger.
Spiderwick fortællingerne er små hyggelige bøger. De behandler det klassiske fantasy-tema om kampen mellem det gode og det onde. Det er dramatisk, men ikke så man ligger vågen om natten. Det mest nyskabende i forbindelse med Spiderwick er deres ”udstyr”. Det hele er gennemtænkt og gennembearbejdet til mindste detalje. Bøgerne er flotte og karismatiske udgivelser med charmerende og tiltalende forsider, de er gennemillustrerede med henholdsvis s/h stregtegninger og detaljerede akvareller. Hjemmesiden www.spiderwick.com er flot og spændende, og her kan man også se noget af det merchandise, der er produceret til eventuelle hungrende fans; kalendere og notesbøger, hvor man kan gøre egne optegnelser over mystiske og fantastiske fænomener. Tydeligvis forsøger man at gøre Spiderwick til et fænomen – i virkeligheden meget tidstypisk – men helt fortjent har skaberne bag succes med serien, som snart udvides med et sjette bind, der er selve felthåndbogen. Ja, og en film selvfølgelig.

Holly Black & Tony DiTerlizzi: Mulgaraths vrede (Spiderwick-fortællingerne: 5). Oversat af Erik Egholm. Gyldendal, 2005. Forside: Tony Diterlizzi