Gunilla Bergström: Alfons og Hamdis soldaterfar

Gunilla Bergström: Alfons og Hamdis soldaterfarAlfons Åberg, 6 år, tænker over hvordan det er at være med i en krig. Alvorlig og tankevækkende ny bog om den kendte og elskede svenske dreng.

Alfons Åberg er blevet 6 år, og han har fået en ny ven, Hamdi. Hamdi og hans familie kommer oprindeligt fra et andet land, men nu bor de i huset ligeover for Alfons, og det er dejligt, for de to drenge har det rigtig hyggeligt og leger godt sammen. De spiller fodbold, ser film og så leger de krig med batteridrevne laserpistoler.

Det der med krig er lidt spændende, og Hamdis far har engang været soldat i en rigtig krig i det land de kommer fra. Alfons vil meget gerne høre om det, men Hamdi var kun en baby og kan ikke huske noget. Hamdis far, som i øvrigt er meget sød og rar og spiller fodbold med børnene, er ikke meget for at tale om det, for krig er en alvorlig og trist sag, som man ikke har lyst til at tænke på. En dag fortæller Hamdis far dem alligevel om en af sine oplevelser fra krigen, og de kan godt mærke på ham, at det har været en svær og alvorlig tid, men det er også svært for dem helt at forstå.

”Alfons og Hamdis soldaterfar” er en anderledes Alfonsbog. Der er ikke meget ”jeg skal bare lige” og ”usynlige Svipper” over den. Den er henvendt til lidt ældre børn end de ”gamle” Alfons bøger, og det er lidt forvirrende, men livet er jo forvirrende og der er desværre også krig. Det kan være svært at forstå, men når man har læst ”Alfons og Hamdis soldaterfar” så forstår man det måske lidt bedre…

Gunilla Bergström: Alfons og Hamdis soldaterfar. Oversat af Nils Hartmann. Gyldendal, 2006. Forside: Gunilla Bergström