Grete Janus Hertz: Det gule hus

detgulehusEn klassiker genudgives!

Det gule hus huskes sikkert af mange fra halvfjerdserne. Den består af seks pixibøger, klistret op på en papbog, så det ligner en opgang, hvor hver pixibog så er en lejlighed, hvor vi kan komme indenfor og læse om personerne, der bor der. Vi kan for eksempel læse om hr. og fru Nielsen, og deres lille Jan. Meget halvfjerdser-typisk er det hr. Nielsen, der går hjemme med lille Jan – som laver masser af ulykker – mens fru Nielsen går på arbejde som lærer. Vi hører også om hr. og fru Olsen, som får besøg af børnebørnene og spiller billedlotteri om appelsiner.

Bogen er helt klart en klassiker – men tidssvarende kan man ikke just kalde den. Familierne er meget præget af halvfjerdserne, og selvom illustrationerne er gode, tror jeg, mange børn vil have svært ved at identificere sig selv med børnene i Det gule hus, med knæstrømper, rottehaler med sløjfer og fædre med fuldskæg og islandske sweatre. Alt i alt er det dog en god, gedigen billedbog, der lægger op til masser af snak om, hvordan det var, da far og mor var børn, og om forskellighederne i lejlighederne.

Naja Marie Aidt har netop udgivet bogen Huset, som man kan kalde en opdatering af Det gule hus. Her har huset fået nye beboere, blandt andet Shirin og José, og der er altså på den måde kommet en mere tidssvarende befolkning i husets lejligheder. Det er endnu ikke lykkedes mig at få Aidts bog læst, men den er helt sikkert sjov at læse, både måske som sig selv og som en sammenligning med Det gule hus. Og så er det godt at se, at Det gule hus på den måde har fået en ansigtsløftning, så den også kan virke tiltrækkende på nutidens børn, som måske ellers vil rynke på næsen ad halvfjerdsernes gule hus.

Grete Janus Hertz: Det gule hus. Ill. af Iben Clante. Carlsen, 2009, 12 seks-delte sider