Garth Nix: Uhyret i glasmontren : en historie fra Ancelstierre

Grath Nix: Uhyret i glasmontrenNicholas Sayre fra Abhorsen-trilogien vender tilbage i denne lille spændende sag, hvor et fri magi-væsen slippes løs i Ancelstierre

Nicholas Sayre spillede en ikke ubetydelig birolle i bøgerne Lirael og Abhorsen. Med sin videnskabelige tilgang til verden stod det ham svært for at forlige sig med tanken om, at der siden om side med det ærværdige Ancelstierre skulle kunne eksistere Det Gamle Rige, hvor magi fungerede. Det to riger er kun adskilt af Muren, et magisk bolværk, som skal forhindre de døde og andre magi-skabninger i at krydse frit.

Efter hændelserne i de to bøger er Nicholas ikke længere om, at magi er en fysisk realitet i Det Gamle Rige – faktisk er han selv blevet bærer af Pagten, der binder alting sammen. Og han længes tilbage. Uheldigvis inviterer livet som nevø til landets Førsteminister ikke til, at man således drager på eventyr. Heldigvis får han dog en mulighed: hvis han vil fortælle om sine oplevelser med Ødelæggeren til efterretningstjenesten, kan han få lov at krydse Muren. Så under et weekendselskab på Dorrance Hall bliver han introduceret for Hr. Dorrance, som dog viser sig at have andre og langt mere vidtrækkende planer. Et væsen fra Det Gamle Rige sover under Dorrance Hall, og tiden er ved at være inde…

Uhyret i glasmontren er en noget pudsig udgivelse at se på det danske marked. Med sine lige under 100 sider er der faktisk tale om en lang novelle – men det er rart, at Garth Nix åbenbart har fået en sådan læserskare, at det kan lade sig gøre, for der er tale om kvalitet hele vejen igennem og et kærkomment gensyn med universet fra Abhorsen-trilogien. Nix er virkelig en af de forfattere, som forstår at skrive til læsere på tværs af aldersskel, tilsyneladende uden at anstrenge sig. Selvfølgelig når man ikke så dybt ind i historien som i de tidligere bøger, men han anslår stemningen uden vanskeligheder (og så har jeg hele tiden syntes, at det britisk inspirerede Ancelstierre var langt mere interessant end Det Gamle Rige). Til gengæld får man nok ikke meget ud af historien, hvis ikke man har læst de tidligere bøger, idet der bygges kraftigt på tidligere handling; men for dem, der har gjort det, er Uhyret i glasmontren en lille lækkerbisken, som bør gemmes til en hyggelig aften. For de, som endnu ikke har læst Abhorsen-trilogien, er her undskyldningen for at komme i gang.

Uhyret i glasmontren : en historie fra Ancelstierre / Garth Nix ; oversat af Lasse Rask Hoff. – Kbh. : Rosenkilde, 2006. – 95 sider
Pris: kr. 129,00
Originaltitel: Nicholas Sayre and the creature in the case