Garth Nix: Ridder Torsdag

riddertorsdagArthur går i krig, hvad enten han vil det eller ej.

Ridder Torsdag er fjerde bog i serien Rigets nøgler og fortsætter direkte, hvor Druknede Onsdag slap. Arthur kan ikke komme tilbage til sin egen verden, fordi en sjæleæder har taget hans plads – et ubehageligt væsen, der ligner ham på en prik, men kan overtage folks sind, når den har rørt ved dem. I stedet må Arthur sende sin veninde tilbage, mens han selv bliver i Huset. Hun kommer tilbage til et hospital i kaos og under karantæne efter et terroristangreb, og det bliver en farefuld opgave at skulle finde frem til sjæleæderens rede.

Imens når Arthur dårligt at finde sig til rette, førend han indkaldes til Arkitektens Strålende Hær til 100 års militærtjeneste. Og for at gøre ondt værre står hæren under Ridder Torsdags kommando, indehaveren af den næste nøgle. Og det virker ikke, som om folk er kede af, at han skal af sted, for Arthur ønsker ikke at blive i Huset som den retmæssige arving, og derfor vil han ikke bruge den magi, der er nødvendig. Gør han det, mister han sin menneskelighed – en unødvendig detalje, mener f.eks. de dele af Testamentet, som han har fået samlet.

Som man måske kan læse af det foregående, er Ridder Torsdag ikke en bog, man starter på uden at have læst de foregående bind i serien. Der er ved at være mange ting i spil i sagaen om Arthur og Huset, og Nix holder sig heller ikke tilbage i dette bind.

Førhen har det blot handlet om, at Arthur har skullet besejre en af ugedagene, men denne gang foregår der flere ting bag kulisserne. En krig er under opsejling. Nidlinger kommer ind i huset, men disse er ikke forvildede, let besejrede skabninger som normalt – de er under en mystisk bagmands styre, og de drager hærgende gennem hærens forsvar.

Ridder Torsdag er kun for folk, der allerede er i gang med serien, men de burde så også være velmotiverede til at læse den. I mine øjne startede historien lidt svagt, men har igennem de indtil videre fire bøger udviklet kun til det bedre. Det er actionfyldt, det er dramatisk, og det er spændende fantasy, og der bliver roligt føjet flere lag til en ellers lige-ud-ad-landevejen historie. Det pynter, og der virker, for Ridder Torsdag er den bedste bog i serien hidtil, og jeg tvivler ikke på, at det vil fortsætte i samme retning.

Læs mere om forfatteren på garthnix.dk

Garth Nix: Ridder Torsdag (Rigets nøgler ; 4). Oversat af Lisbeth Valentin Madsen. Rosenkilde Bahnhof, 2008, 308 sider.