Garth Nix: Druknede Onsdag

Hæsblæsende fantasy med stiv kuling.

Druknede Onsdag er tredje bind i serien Rigets nøgler – efterfølgeren til Hr Mandag og Grumme Tirsdag. De to første bind var gode, men min oplevelse af dem var lidt hindret af, at jeg stadig havde Nix serie Det gamle rige i klar erindringer – og Rigets nøgler er altså en helt anden type fantasy; her er der fuld fart på hele tiden. Ikke alene har jeg dog fået Nix tidligere værker lidt på afstand, men det virker også, som om Druknede Onsdag virkelig finder rytmen – den cirkler omkring et stemningsfuldt nautisk tema, der giver den et godt fokus for alle udskejelserne.

Vi starter i direkte forlængelse af Grumme Tirsdag. Arthur ligger på hospitalet med sit brækkede ben, da en ny dag gryr – det er onsdag, og endnu en af Ugedagene har magt til at række ind i Arthurs verden. Under hans pude finder han en invitation til en særlig frokost, og inden han ved af det skyller en kæmpe bølge gennem lokalet og anbringer ham midt på havet på en jernseng. Men han er ikke alene – veninden Blad er blevet bragt med ham. Og inden længe er de to skilt ad, og Arthur piskes af sted på et haveventyr, der involverer pirater, talende kæmperotter og masser af farer.

Intrigerne er mange – men faktisk lader det til, at vor helt får hjælp af Onsdag selv. Hun er muteret til en kæmpemæssig hval, der har bragt kaos i hele Grænsehavet (et kaos, der breder sig til andre verdener), og må konstant æde. Men der er masser af andre mægtige modstandere.

Druknede onsdag tager godt fat i det univers, Nix har skabt i de foregående bøger – men i mine øjne skruer han lige en tand op her, og jeg blev fanget ind i højere grad end tidligere. Det er stadig handling og ideer, der driver værket, men til gengæld drejer han historien væk fra det, der kunne ende som en skabelon. Ja, Arthur skal stadig finde et del af Testamentet og besejre sine fjender, men denne gang er han mere selvsikker og målrettet – man kan mærke, hvordan Huset begynder at påvirke ham samtidig med, at konsekvenserne skyller over i hans egen verden. Arthur vil ikke længere bare tage passivt imod. Det klæder historien, og det skruer noget op for spændingen.

Garth Nix skriver her i en fantasy-tradition, der lægger vægt på en overvældende fremmed verden og masser af overraskelser, og han gør det stilsikkert og frem for alt også med en portion humor, der giver en god balance. Serien skal pinedød læses fra starten af, for forfatteren spilder ikke tiden på at forklare de ting, vi burde vide – men det kan man roligt gøre. Der er indtil videre udkommet fire ud af de syv bøger på dansk, og de er kun blevet bedre, som historien skrider frem. Og så afsluttes dette bind med en cliffhanger af dimensioner, som det skal blive interessant at følge i Ridder Torsdag.

Læs mere om forfatteren og serien på garthnix.dk

Garth Nix: Druknede Onsdag (Rigets nøgler ; 3). Oversat af Lisbeth Valentin Christensen. Omslag af Wawwa Ohrt. Bahnhof, 2007. 342 sider, 248 kr.