Francesco D’Adamo: Iqbals kamp

Nutidig og gribende autentisk historie om børnearbejde

Pakistan. Det er uendeligt langt væk fra Danmark, hvor der lever børn med tv på værelset og mobiltelefoner i lommen. I Pakistan sælger ulykkelige og fattige forældre deres egne børn for at overleve. Børnene ender som børnearbejdere. Det er et andet ord for slaveri.

Pigen Fatima fortæller historien. Om hvordan hun og andre børn lever og arbejder på et væveri. Hele dagen går med at væve tæpper. Der er ingen leg og ingen frihed. Hvis børnene forsøger at flygte, lænkes de til væven eller kastes i “hullet”. Det er faktisk ikke svært at knække mod og smadre drømme. Men så en dag ankommer drengen Iqbal til væveriet, og med sig bringer han løfter om frihed og retfærdighed. Og håb.

Handlingen i Iqbals kamp er ikke grebet ud af luften. I 1995 blev den 13-årige Iqbal Masih myrdet i Pakistan. Iqbal havde kæmpet imod den såkaldte Tæppemafia, som består af iskolde forretningsfolk, der køber, udnytter og mishandler børn for at tjene penge. Det er helt ubegribeligt, men organisationen Red Barnet anslår, at der lever ca. 250 millioner børnearbejdere på verdensplan.

Iqbals kamp er en meget velskrevet og velkomponeret historie med en tematik, der er svær at bære eller begribe, men romanen svælger heldigvis ikke sentimentalt i de ulykkelige skæbner, hvilket gør det klart, at forfatterens ærinde ikke bare er at servere en sørgelig historie. Tværtimod formår forfatteren at fortælle om børnearbejderne og deres skæbne sådan, at man som læser trods alt aner en smule håb for de af verdens børn, der lever i lænker, og som har fået frataget deres frihed og barndom.

Romanen er velegnet til højtlæsning og perfekt i forbindelse med emnearbejde i folkeskolen.
Francesco D’Adamo: Iqbals kamp ; på dansk ved Cecilia Jakobsen. – [Farum] : Arvids, 2007. – 156 sider
Pris: kr. 188,00