F. E. Higgins: Knoglemagi – nyt liv til gamle knogler

knoglemagiEn farlig cocktail: Masser af magi, mystik og intriger.

Pin Carpue er en dreng med et noget uhyggeligt arbejde: Han er ligvogter og bliver betalt for at sidde ved de døde – ifald de skulle vågne op. Det er, imens han sidder i mr. Gaufridus kælder i de dødes venteværelse, at han oplever knoglemagikeren mr. Pantagus og hans unge hjælper, Juno, påkalde og tale med de døde. Pin bliver, den uhyggelige oplevelse til trods, gode venner med Juno, og han oplever flere groteske hændelser sammen med hende.

I byen, Urbs Umida, bor også Deodonatus Snoad, som er uhyggeligt hæslig at se på. Han er skribent ved byens avis, og han sørger hele tiden for, at holde alle sensationer i live med sin sarkastiske og meget ondskabsfulde stil. Han skriver blandt andet om Pins far, som er forsvundet. Angiveligt fordi han slår sine folder som den bestialske Sølvæblemorder.

På værtshuset Den Krogede Finger mødes alle Urbs Umidas’ skæve eksistenser. Pin bliver en del af dette klientel, fascineret af alle de mærkværdige skabninger, men også fordi de er hans eneste familie.
Og så viser det sig, at Pin og Juno deler et særligt fællesskab: Pin leder efter sin far og Juno leder sin fars morder.

Knoglemagi er en selvstændig fortsættelse af Den sorte bog, og den er ligeså spændende og velskrevet. Den bliver fortalt via Pins meget personlige dagbog, Deodonatus’ onde og svidende artikler og den alvidende forfatter, som bruger indledende og afsluttende noter til at binde bøgerne sammen (også den sidste, The Eyeball Collector, som forhåbentlig snart kommer på dansk). Persongalleriet er stort og omfattende, og der er mange små historier i den store. Men alt hænger godt sammen, og intet er overflødigt.

Især er historien om Deodonatus Snoad uhyggeligt underholdende. Han er så afskyelig grim at se på og så småligt ondskabsfuld, at man bare venter på hans endeligt – hvilket jo retfærdighedsvis må komme, tænker man, som den meget engagerede læser…

Og så er der historien om den kartoffelkastende dværg, Hickory Klein – endnu en historie i historien, som der er flere af i bogen. (Hickory er navnet på en rød kartoffelart, bare så I ved det).

Jeg er fascineret af dén verden, som F. E. Higgins opruller for sine læsere; befolket med ejendommelige eksistenser, som alle meget vel kunne eksistere i vores egen. Hun har tegnet sine personer med den overdrevne pen, og det gør bogen utroligt underholdende at læse. Man skal lige have det næste kapitel med – og det næste igen. Og så mestrer hun kunsten at overraske og dreje historien hen hvor man ikke lige venter det.

F. E. Higgins: Knoglemagi – nyt liv til gamle knogler. Oversat fra engelsk af Klavs Brøndum efter The Bone Magician. Omslagsill. af David Wyatt, dansk bearbejdelse af Ingo Milton. Forlaget Carlsen, 2009. 301 sider. Pris: 299,95