Erik Barfoed: August tager billetten

augusttagerbillettenDen nat August døde…

Drengen August oplever det værste af alle mareridt – han dør. En vinteraften tager August og hans mor hen til mormors lejlighed. Mormor er forsvundet, og mor begiver sig ud i snestormen for at lede efter hende og lader August blive alene tilbage i lejligheden. Han falder i søvn og vågner ved at høre stemmer i spisestuen. Til sin rædsel genkender han de personer, han ser, fra mormors mange fortællinger, men nu er de spøgelser. Dødens budbringer ringer på døren, og overrækker ham et brev til mormor. Det viser sig at være et ihændehaverbevis – en billet til færgen til de dødes rige. August skal nu tage sit livs beslutning: skal han overrække brevet til mormor velvidende, at det vil medføre hendes død, eller skal han beholde brevet og forblive blandt spøgelserne til evig tid? August drager sammen med spøgelsespigen Rikke ud på en farefuld eventyrfærd i natten for at finde færgen til dødsriget. Han vil snyde døden – men er det muligt?

Forfatteren Erik Barfoed er tidligere forlagsdirektør og er uddannet klassisk filolog. Han arbejder nu som forfatter og debuterede i 2004 med bogen August går i glemmebogen, som er 1. del i serien. De sort/hvide illustrationer er skabt af den prisbelønnede, norske illustrator Thore Hansen.

Det er en barsk fortælling, som omhandler temaerne liv og død. August udsættes for vold, presses til det yderste og gennemgår alle følelser lige fra savn til dødsangst. Bogens humor og positive tilgang til tematikken bidrager til at give en helstøbt fortælling, som udover at underholde også giver stof til eftertanke. Det er samtidigt en fantastisk eventyrfortælling med sjove og skæve figurer, som bidrager til et helt særligt univers.

Romanen er svær at lægge fra sig, fordi August indgår i en dødsspiral, som side for side lukker sit greb om ham. Det høje tempo med både action og uhygge vil fænge både pige- og drengelæsere. Man betages af August ulige kamp mod de større kræfter.

Med bogen følger Mp3 lydcd, som er indlæst af Gianna Giacomello.

Du kan læse mere om serien og drengen August Humpedink Hansen på www.glemmebogen.com

Erik Barfoed: August tager billetten (August går i glemmebogen ; 2). Forside af Thore Hansen. Høst, 2009, 176 + 1 cd.