Dennis Jürgensen: Brædder til Draculas kiste

Dennis Jürgensen: Brædder til Draculas kisteDraculas kiste ædes af termitter, og nu er gode råd dyre, for den blodsugende… øh, himbærbrusdrikkende greve kan ikke leve uden kisten. Heldigvis har Dracula gode venner, som gerne hjælper

Da Draculas kiste forvandles til savsmuld, starter en hæsblæsende jagt på blodegen, som kisten skal bygges af. Monstrene beslutter at alliere sig med drengen Freddy. Desværre er han på vej på ferie, og pga. forviklinger ender den hovedløse greves hoved i Freddys kuffert. Desperate følger de resterende monstre efter Freddy til Mallorca på dragen Nitan.
Heldigvis viser det sig, at blodegen vokser på øen. Men de skal finde den inden fredag midnat, og det er lettere sagt end gjort. Selvom de har et kort, lykkes det varulven Eddy at fører dem på vildspor, og snart må de kæmpe både mod tiden og en rasende tyr. Hvordan bogen ender, skal ikke røbes her, men tro mig, det er morsomt. Ikke mindst, når man læser de rationelle forklaringer på vennernes fremfærd, som aviserne trykker.

Dennis Jürgensen er mindst lige så veloplagt som i den første bog om monstrene, og selvom enkelte af de friske bemærkninger, som Eddys hang til LP’er, er mærket af tiden, ødelægger det bestemt ikke læseoplevelsen.
Man føres i rasende fart fra den ene mere absurde hændelse til den anden, og det er utroligt, hvordan Jürgensen på magisk vis gør monstrene både levende og troværdige.
De evindelige skænderier mellem varulven og Dracula gør bogen til en særdeles læseværdig oplevelse. Her er virkeligt dømt dysfunktionel familie, men på den sjove måde. Som en sidste ros skal nævnes de fantastiske illustrationer. Illustratoren Peder Bundgaards veltegnede og sjove billeder fanger især Eddys tåbelighed og Draculas heftige temperament perfekt.

Dennis Jürgensen: Brædder til Draculas kiste (Freddy og monstrene: 2). Tellerup, 1982. Forside: Peder Bundgaard