Dennis Jürgensen: Balladen om den forsvundne mumie

Dennis Jürgensen: Balladen om den forsvundne mumieForestil dig at blive kidnappet af en varulv, Dracula, den hovedløse ridder og Frankensteins monster. Det sker for Freddy, og det bliver starten på et vanvittigt morsomt eventyr, hvor Freddy og hans nye venner jages af både politiet og bindegale DSB-folk

Da mumien Mummy forsvinder under en tur til byen, bliver hans monstervenner meget bekymrede. De beslutter sig for at lede efter ham, men mangler en guide rundt i byens natteliv. Valget falder på Freddy, som er en ivrig læser af horrorblade og derfor kender alle monstrene. De skøre monstre kidnapper Freddy, som hurtigt opdager, at virkelighedens monstre er en anelse anderledes end fiktionens. Faktisk giver det ordsproget ” Du skal ikke tro på alt, hvad du læser” en helt ny mening. Dracula lider af mavesår og drikker derfor kun hindbærbrus, mens varulven Eddy har en unaturlig hang til popmusik og danseflip. Hans tøjsmag vil jeg slet ikke kommentere. Den hovedløse ridder er en yderst høflig herre, som desværre altid mister sit hoved på de mest uheldige tidspunkter i bogstaveligste forstand. Frankensteins monster Boris er en venlig og hjælpsom kæmpe, med et kolossalt beskytter instinkt.

Freddy beslutter at hjælpe sine nye venner, og da de opdager, at Mummy er blevet sendt til nationalmuseet, bryder de straks ind for at befri ham. Desværre går alarmen i gang, og det er startskuddet til en absurd og uhyggeligt morsom jagt gennem byen. De jages af politiet, og samtidig lykkes det Eddy at sætte et diskotek på den anden ende. Oven i det glemmer de Mummy i et tog, og den hovedløse ridder taber hovedet på de mest katastrofale tidspunkter. Hvordan det hele ender, vil jeg lade jer læse selv, og derfor vil jeg bare slutte med en lille advarsel. Bogen kan give ondt i kinder og mave af grin.

Bogen er både morsom og spændende. Man haster igennem siderne, og lige som man tror, det ikke kan bliver værre for de stakkels hovedpersoner, tja så bliver det værre.
Det er lige, før jeg ønsker, jeg var Freddy, de sjove monstre er faktisk nogle enormt fine venner, som virkeligt bekymrer sig om hinanden. Ideen med at lave dem ufarlige og sjove fungerer rigtigt godt, særligt fordi det kommer så uventet. Bogen er rimelig let at læse og egner sig fortrinligt til oplæsning. Her er lagt i ovnen til nogle rigtigt sjove timer, og har man et barn, som lider af monsterskræk efter at have set voldsomme film, er denne bog lige sagen. Det skal nok kurere enhver angst for flagermus og varulve.

Dennis Jürgensen: Balladen om den forsvundne mumie (Freddy og monstrene: 1). Tellerup, 1982. Forside: Peder Bundgaard.