David Mitchell: Black Swan Green

David Mitchell: Black Swan GreenHvordan overlever man skolen når man stammer og lever et dobbeltliv som Kirkebladets huspoet?

Ungdomsbogen er ikke, hvad den har været. Heldigvis. Måske findes den faktisk slet ikke mere. I hvert fald ikke i den form, man mødte den for bare 15 år siden. Det var andre tider og andre unge. Ungdomsbegrebet er heller ikke, hvad det har været. Nu taler man om, at unge er dem mellem 13-35 år. Det handler om, at denne gruppe har et interessefællesskab. I film, musik, spil og bøger. Det bliver også mere og mere udbredt at bruge betegnelsen ”Kiddult” om bøger, der befinder sig i grænselandet mellem rendyrket ungdomsbog eller voksenbog. Nærværende roman er netop en sådan.

Jason Taylor er 13 år og lever et liv fuld af hemmeligheder, der styrer hans liv. Hemmelighederne er livsvigtige, Det forstår man hurtigt, for hvis f.eks. det slipper ud i drengekoblet, at Jason er mesterstammer og i øvrigt skriver poesi til Kirkebladet, er han fordømt, forvist, dødsdømt.

Alt handler om overlevelse for Jason. Hakkeordenen i skolen blandt drengene er firkantet og knivskarp. Ingen har lyst til at være f.eks. ”bøsset”, hvilket man kan kvalificere sig til ved at begå fejltagelser som at blive set offentligt med sine forældre, sige nej tak til en smøg eller ved at tage andre i forsvar, hvis de bliver mobbet eller på anden måde tyranniseret. Jason er faktisk ret god til at overholde de uskrevne regler langt hen af vejen, men selv om han forsøger at holde fokus, kommer han til at træde ved siden af.

Romanens titel Black Swan Green er navnet på den lille britiske by, som Jason vokser op i. Vi er først i 1980’erne, og tidsbilledet byder på Falklandskrigen, premierminister Margaret Thatcher og spillehaller. Byen Black Swan Green rummer ingen svaner, hverken grønne, sorte eller bare hvide men derimod havebassiner, almen sladder, intolerance, kernefamilier og social ulighed. Jason trækkes igennem det alt sammen og observerer sine omgivelser som en følsom og intelligent 13årig. Med stort potentiale som menneske.
Jasons familie fylder meget i hans liv og i bogen. Familien er genkendelige ligesom handlingsmønstrene i den. Når man er 13 år, begynder hormonerne at rykke rundt i kroppen – Jasons ikke undtaget. Men for kærlighed/sex er der også regler. Og konsekvenser.

Historien fortælles suverænt af Jason og rummer en sjælden nerve, som sætter sig dybt i læseren og vibrerer. Det gør indtryk at få et så dybt indblik i en sjæls oplevelser, kvaler og glæder. Socialrealismen kradser, men en befriende humor holder hovedet oppe på læseren.

Black Swan Green er uhyre velskrevet og helstøbt. Skyggelandet mellem barn og voksen er svært at karakterisere, men det er her lykkedes for forfatteren David Mitchell.

Historien om Jason er fortrinsvis for tænksomme læsere fra 14 år.

David Mitchell: Black Swan Green. Borgen, 2007. Oversat af Henrik Andersen fra Black Swan Green.