David B.: Det store onde, bind 1

David B.: Det store onde, bind 1Gennemført og velskrevet beretning om en barndom…

Pierre-Francois vokser op i 1960’erne i Orléans, Frankrig. Hans barndom er umiddelbart sorgløs i hvert fald ikke ualmindelig indtil den dag hele familiens tilværelse ændres med et slag da den to år ældre storebror Jean-Christophe får et ubehageligt krampeanfald. Det viser sig at være epilepsi og herefter beslutter forældrene at sætte alt ind for at kurere eller lindre Jean-Christophes’ anfald. Jean-Christophe udsættes for den ene læge efter den anden indtil forældrene beslutter sig for at vende sig mod det alternative og indfører en streng makrobiotisk livsførelse. Det skulle rense sindet og gøre legemet sundt men selvom Jean-Christophes epileptiske anfald bliver mindre hyppige æder sygdommen sig alligevel ind på alle medlemmer i familien. Angst, uvidenhed og frustration fylder familien og dens omgivelser. Jean-Christophes anfald er voldsomme og skræmmende og efterhånden tager venner og bekendte afstand fra ham. De tror ganske simpelt at han er gal eller dum. Pierre-Francois fortaber sig i en sær drømmeverden. Sammen med sine søskende må han se sin virkelighed forvrænges af forældrenes desperate forsøg på at hjælpe deres ældre søn.

Historien om Det store onde er historien om en barndoms tunge mørke skygger. Historien fortælles af Pierre-Francois og skifter elegant mellem synsvinkelen på det barn han var og den voksne Pierre-Francois der tilfører fortællingen sine voksne erfaringer og dermed en anden forståelsesramme. Det store onde er en mesterlig fuldendt historie. Det er en ærlig fortælling som med sine skarpe kanter er foruroligende og selvom den er tragisk er den hverken sentimental eller udstiller sine personer. Det er kort sagt en menneskelig fortælling.

Forfatteren David B er pseudonym for Pierre-Francois Beauchard som regnes for en af Europas mest nyskabende og betydningsfulde tegneseriekunstnere. Det store onde er en såkaldt Graphic Novel. Det er strengt taget det samme som en tegneserie men regnes for at være tættere i familie med romanen end det almindelige tegneseriehæfte. Det store onde har to gange vundet prisen som årets bedste tegneserie på den internationale festival i Angoulême. David B. s stil er enkel. De sort/hvide næsten barnlige illustrationer skal man ikke tage fejl af og virker ligeså kraftfulde som fortællingen. De supplerer historien, så den går lægger sig lige under huden – tilsyneladende legende let, men selvfølgelig gennemarbejdet på alle planer. David B fører sin læser gennem historien med mesterlig hånd og får én til både at gyse, undres og tænke.

David B.: Det store onde, bind 1. Oversat af Francois-Eric Grodin. Carlsen, 2006. Forside: David B.