Christine Skou & Jannik Due: Hvornår tør jeg?

At turde eller ikke at turde – eller at turde lidt senere…

Valdemar er 4 år og han kan en masse vilde ting, som fx at klatre op i toppen af børnehavens højeste træ, slå saltomortaler på trampolinen og selv hælde mælk på sine havregryn. Der er kun én ting, Valdemar ikke tør: At dykke! Han er vild med vand, men han vil ikke have hovedet under. Problemet med det er, at Valdemar også elsker fisk, og far snakker altid om, at når Valdemar bliver stor, så skal de dykke sammen og se på flotte fisk. En dag i svømmehallen vil far have, at NU skal Valdemar altså lære at dykke, og da Valdemar tøver, driller far ham og spørger, om han er vandskræk, og ikke nok med det; han roser også Valdemars bedste ven Tue, som er supergod til at dykke og siger, at Valdemar skal lade være med en bangebuks..Valdemar får ondt i maven over fars drilleri og vil aldrig mere i svømmehallen!

Bogens forfattere er begge skuespillere; Christine Skou er nok mest kendt som dejlige Karla fra Kaj & Andrea, og Jannik Due er også uddannet pædagog. Sammen har de tidligere skrevet bogen Er jeg stor nu? som handler om, da Valdemar bliver storebror. Hvornår tør jeg? er en dejlig, indlevende fortælling om modsætningen mellem det at rigtig gerne ville noget men samtidig ikke at turde det. Det er en historie, der minder om, at det er vigtig at mærke efter i maven, om noget føles rigtig eller forkert – eller om man bare ikke er klar endnu. For selvom man ikke tør noget lige nu, så tør man det sikkert senere – når det føles helt rigtigt! Og hvis det aldrig føles rigtigt at dykke, men man stadig er vild for at se fisk, så findes der jo heldigvis akvarier. Bogen er illustreret med dejlige tegninger af Hanne Louise Nielsen.

Christine Skou & Jannik Due: Hvornår tør jeg? ; illustreret af Hanne Louise Nielsen. Politikens Forlag, 2008. [44] sider : ill. i farver. – Pris kr. 99.00. Forside: Hanne Louise Nielsen