Caveney, Philip: Gøglerprinsen & Sørøverprinsen

goeglerprinsenTag med på eventyr.

En helt, en modig hjælper, et talende dyr, intriger, en farlig mission, en hævngerrig skurk, hekse, sørøvere, en skjul skat, humor og en smule romantik. Gøglerprinsen og Sørøverprinsen har alt, hvad et godt eventyr skal have.

Gøglerprinsen er Sebastian Darke. Egentlig var det hans far, der var en talentfuld gøgler, men Sebastian er trådt i hans fodspor, til trods for at han ikke har arvet sin fars talent. Sammen med sit trofaste trækdyr, den talende bøffelope Max, har Sebastian forladt sin hjemby for at prøve lykken som gøgler i kongeriget Keladon. På rejsen får de selskab af Kaptajn Cornelius Drummel, en lavbenet men frygtløs og modig kriger. Cornelius er ligeledes på vej til Keladon for at blive soldat i Den røde kappe, kongens livgarde, og de tre slår følge.
På den lange rejse lurer farerne, og snart må den umage trio tage kampen op for at redde en ung kvinde fra glubske banditter. Kvinden viser sig at være prinsesse Kerin, og de tre tilbyder at følge hende sikkert til hendes hjem i Keladon. Men farerne lurer overalt og eventyret er kun lige begyndt…

soeroeverprinsenI Sørøverprinsen rejser den umage trio ud på endnu et hæsblæsende eventyr. Cornelius har fået fat i et gammelt skattekort, og i jagten på Kaptajn Calinestras skat må de overleve oprørte have, søuhyrer og blodtørstige pirater. Men de største farer lurer i det skjulte. Til alles overraskelse oplever Sebastian at være meget populær hos pigerne. Max og Cornelius gør deres bedste for at holde deres hormonstyrede ven på jorden, men pigernes magt er stor, og Sebastian bliver en brik i et spil, der kan koste den eventyrlystne trio skatten… og livet.

Bøgerne om den charmerende Sebastian Darke og hans umage rejsefæller er herlige historier med eventyr, spænding og en god humor. Det er velskrevet og munter fantasy. Historierne er enkle, men veltilrettelagte, og der er spænding og fart over feltet fra første side. Humoren fylder meget, og den er morsom – både for børnene og de voksne, som skal læse historien op. Sprogligt er der en livlig pingpong mellem historiens personer, og især den sarkastiske bøffelope Max er et meget underholdende bekendtskab.

På bøgernes hjemmeside www.sebastiandarke.co.uk kan man lære mere om personerne, om forfatteren og læse Sebastians bedste jokes.

Caveney, Philip: Gøglerprinsen (Sebastian Darke, 1. bind). Oversat af Lene Gulløv. Sesam, 2007, 383 sider

Caveney, Philip: Sørøverprinsen (Sebastian Darke ; 2. bind). Oversat af  Lene Gulløv. Carlsen, 2008, 381 sider.