Cathy Hopkins: S, P eller K: Hvide løgne og nøgne sandheder

Cathy Hopkins: Hvide løgne og nøgne sandhederMorsom teenage trivi med en tanke. Dem, der elsker Fyre & flammer, bør fluks kaste sig over første del i serien S, P eller K.

De unge kvinder har chicklitt, og tøserne fra 11 år har teenage trivi. En af de mest populære forfattere inden for den genre er britiske Cathy Hopkins. Hendes populære serie Fyre & flammer har solgt 70.000 eksemplarer alene i Danmark og er i øvrigt udgivet i 20 lande. Derfor virker det kun logisk, at Gyldendal sender endnu en af Hopkins’ serier på det danske bogmarked.

For den uindviede står S, P eller K for sandhed, procent eller konsekvens. Denne leg sætter handlingen i gang for vores hovedperson Cat på 14 år. Det er nemlig sådan, at Cat er blevet træt af at være kærester med Squidge, men er for konfliktsky til at slå op. Bedsteveninden er dybt forelsket i en ny smækker fyr, og han giver sig tilfældigvis til at kysse på Cat, hvilket komplicerer alting yderligere. Men det allerværste er, at Jade, som er en rigtig krampe, finder ud af det hele, og selvfølgelig vil hun sladre.

Man kommer længst med ærlighed – eller gør man nu også det? Cat prøver teorien af, inden hun tager tilløb til at fortælle kæreste og veninde, hvad hun har rodet sig ind i. En hel uge siger Cat sandheden om alt, hvad folk spørger hende om, og det står hurtig klart, at den heller ikke gør hende populær. Men det er ret underholdende.

”Hvide løgne og nøgne sandheder” er et morsomt tidsbillede på teenagere. Sådan siger en voksen, den tiltænkte målgruppe fra 11 år vil bestemt føle sig hjemme mellem hormonel forvirring, irriterende søskende, mærkelige voksne og forelskelse og tætte venindeskaber. Cathy Hopkins har dem lige på kornet, og Cat er en sympatisk pige, som ikke er ren overflade. Hun tager et stort ansvar for sine tre mindre søskende og bærer på sorgen efter sin mors død. Hun vil gerne være et godt menneske, og selv om hun har sin storhedstid som superløgner, er hun det også. Temaet er moral, hvilket tilfører historien substans, men humoren er det bærende element.

Der er i alt otte bind i serien S, P eller K. Forsiderne, som heldigvis er anderledes end den britiske originaludgave, er enkle og signalerer voldsomt tøsebøger på en stilig måde.

Cathy Hopkins: S, P eller K: Hvide løgne og nøgne sandheder, første bind i S, P eller K-serien. Oversat af Astrid Heise-Fjeldgren. Gyldendal, 2007. Forside: Sisterbrandt