Brian Selznick: Opfindelsen af Hugo Cabret bd. 1-2.

Brian Selznick: Opfindelsen af Hugo CabretFantastisk intens og original historie der gennem ord og billeder fortæller historien om en dreng med hovedet fuld af hemmeligheder og en særlig plan.

Paris, 1931. Det er ren film noir lige fra første side. At læse denne bog er ligesom at sidde i en mørk og tryg biograf, og for øjnene af en flimrer en fascinerende sort/hvid filmstrimmel. Vi følger en dreng, der lusker sig gennem myldret af mennesker inde på en stor banegård. Snart præsenteres vi ordentligt for ham, og det næste stykke tid følger vi med i hans mærkværdige liv.
Hugo Cabret er forældreløs, ensom og ukendt. Hver dag stiller og regulerer han urene på den store parisiske banegård. Ingen lægger mærke til ham, og ingen ved, at han bor på banegården. Dagligt sniger Hugo sig rundt efter reservedele til en fantastisk mekanisk mand, som han desperat forsøger at få til at fungere, da han har overbevist sig selv om, at den gemmer på en hemmelighed eller et vigtigt budskab. Heldigvis har Hugo flair for teknik, hans far var nemlig urmager, og arbejdet med den mekaniske mand skrider frem – men så mister Hugo den notesbog, som rummer vigtige optegnelser og vejledninger.Men når man mister noget, finder man oftest noget andet. Det sker i hvert fald for Hugo, som opdager, at den mekaniske mand ikke er den eneste, der rummer en hemmelighed. I sin jagt på notesbogen møder han en sær pige, som bliver en slags ven, og han hører om den fantastiske og legendariske filmmand Georges Méliès, som skabte vidunderlige film, der nu, måske, er gået tabt. Sammen med hans mekaniske dukker.

Historien om Hugo Cabret er dybt fascinerende, og det er svært at give en rammende eller retfærdig beskrivelse af den oplevelse, dette værk giver. Over 150 dragende sort/hvide blyantstegninger bærer handlingen frem, og alt går op i en højere enhed. Ordene virker ikke uden illustrationerne – og omvendt. Og uden Hugo var der slet ikke nogen historie. Eller nogen læser.

Forfatteren og illustratoren Brian Selznick har med sin smukke fortælling om Hugo Cabret skabt et mesterværk af en bog, som fortjener at blive nydt og elsket af både børn og voksne. Bogen er egnet til højlæsning, men fortjener næsten at blive nydt af én person ad gangen, således at den intense oplevelse med de fortællende billeder ikke går tabt. Uanset hvordan man vælger at lade sig indfange af historien om Hugo Cabret, garanterer jeg, at man kommer i udsøgt godt selskab og får sig en unik læseoplevelse, man husker og ønsker at vende tilbage til. Sådan fødes en klassiker.

Brian Selznick: Opfindelsen af Hugo Cabret bd. 1-2. Oversat af Mathias Vejerslev. Sesam, 2007
Forside: Brian Selznick. Originaltitel: The Invention of Hugo Cabret

På forfatterens officielle hjemmeside kan man læse mere om inspirationen til romanens hovedpersoner og bl.a. læse om filmskaberen Georges Méliès, som har eksisteret i virkeligheden.