Bjarne Reuter: Prins Faisals ring

Bjarne Reuter: Prins Faisals ringHvor har jeg bare nydt at læse denne skønne bog. Det er længe siden jeg har følt mig så godt underholdt.

Den fjortenårige Tom Collins bor på øen Nevis med sin mor og halvsøster Feodora. Alle tre hjælper de til på en kro hvor ejeren senior Lopez har taget familien under sit tag mod visse modydelser så som hjælp til at drive kroen og hjælp til ugentlig fodpleje, aflusning af håret, frisering mm. Tom bruger meget af sin fritid til at sejle ud på havet for at fiske og søge efter vraggods. På en af sine ture, kort efter at en tremastede galeon er forlist ud for Nevis’ kyster, lykkes det faktisk for Tom at finde noget værdifuld vraggods nemlig galionsfiguren til det forliste skib. Desværre bliver han nødt til at opgive at få den med i sin jolle, men til gengæld finder han to overlevende fra skibet. Det er Ramon den fromme og slavedrengen Nyo Boto som i første omgang bliver navngivet Bibido af Tom. Som tak for at have reddet deres liv får Tom halvpart i slavedrengen som ifølge Ramon skulle være søn af en afrikansk konge fra Cap Verde.

Ramon bor på kroen i nogle måneder, men pludselig en dag er han væk og med sig har han taget en lysestage, en skjorte samt slaven Bibido. Tom drager straks ud for at finde ham da han ikke vil gå glip af sin belønning i form af den halvpart i slavedrengen som han er blevet lovet
I havnebyen Port Royal oplever Tom mange sære ting og han finder også ud af at han ikke vil blive i byen medmindre han vil ende i rendestenen og hutle sig gennem dagen.. Så han får bl.a. hyre om bord på en skonnert som fisker sildehajer og lærer her meget om livet til søs. Han kommer også i land igen og får arbejde hos en smed og lærer her at gå til hånde i en smedje. Skæbnen vil også at han igen støder ind i Ramon som nu ernærer sig som knivkaster på et værtshus. Tom finder ud af at Ramon sandsynligvis har solgt slavedrengen til en nærliggende plantage.

Efter at have fravristet Ramon en pung med penge nok til at frikøbe en slave, så drager Tom ud for at finde slavedrengen. Han ender nu med at få arbejde på sukkerrørsplantagen Aron Hill. Han arbejder først ved at gå til hånde i køkkenet, herefter som mundskænk for familien Briggs og siden hen som Bomba, som er en slags vogter over slaverne. Toms evne til at tale med alle gør at han får en del venskaber på plantagen såvel blandt slaverne som hos herskabet. Desværre ser han intet til Bibido og Toms tid på plantagen ender med at han hjælpe nogle fanger med at flygte en nat hvor en af fangerne har sat ild på markerne. Derfor bliver Tom også selv nødt til at flygte og under flugten overnatter han på en kro hvor hans vej endnu en gang krydses med Ramon som denne gang optræder forklædt som sangerinden El Castro Josephine. Under stor ståhej og nærkampe med folk fra plantagen som er efter Tom, så lykkes det Ramon at hjælpe Tom med at flygte ad vandvejen hvor han kommer ombord på et spansk skib som er på vej hjem til Spanien med lasten fuld af guld og meget andet.

De oplevelser som beskrives i historien om Tom Collins er en perlerække af gode historier. De forskellige sceneskift og overgangen fra en scene til den næste er så elegante og til tider uventede at læseren hele tiden holdes fanget i en forventningsfuld spænding om hvilke oplevelser Tom Collins nu bliver hovedperson i. Mange af detaljerne fra de foregående scener bliver bragt med ind i de næste scener og hele det fintmaskede net af oplevelser og erfaringer som Tom Collins får, bliver elegant genbrugt og udvidet i hver ny scene. Hvordan historien ender vil jeg ikke afsløre her, men dog at Tom finder Bibido til sidst og at han vender tilbage til Nevis, men at historien langtfra ender der.

Jeg er fuld af beundring for Bjarne Reuters forfatterskab og læsningen af Prins Faisals Ring er endnu et bevis på hvorfor han for mig er en af Danmarks bedste forfattere. Han har ordene i sin magt og han mestrer fortællingens kunst til fingerspidserne.
Drengen Tom Collins har bare stået lyslevende for mig med sit ildrøde hår og rapkæftede bemærkninger til høje som lave. Bjarne Reuter er eminent til at skrue en god underholdende historisk roman sammen.

Her er tale om en spændende historisk eventyrsroman som nok mest henvender sig til drenge fra ca. 12-13 års alderen, men den kan med stor fornøjelse også læses af piger og voksne i alle aldre. Så er du til Skatteøen og historier i retningen af Baron von Münchhausens oplevelser, så vil du blive godt underholdt af denne fantastiske historie om Tom Collins.

Bjarne Reuter: Prins Faisals ring. Gyldendal, 2000. Forside: Annette Reuter og Sven Reiner Johansen