Bjarne Dalsgaard Svendsen: Khi-ritualet

Onde kræfter vokser i skoven.

Dalsgaard Svendsen indleder ”Khi-ritualet” med et klassisk horror-trick: en gyserscene med masser af power og bøh! En vagabond dybt i de jyske skove falder over et lille, afsides hus og bydes inden for. Desværre bydes der på andet end hygge foran kaminilden. Dernæst skrues der straks ned for blusset, men indledningen bliver selvfølgelig ved med at spøge i baghovedet.

Bjarne Dalsgaard Svendsen er en af de danske forfattere, jeg længe har villet læse noget af – og efter at have læst Horror.dk røg han op ad listen. Eneste minus er faktisk, at man skal helt tilbage til 2002 for at finde hans seneste roman, nemlig nærværende titel, men kigger man tilbage i forfatterskabet, finder man både gys og science fiction.

”Khi-ritualet” følger en lille gruppe teenagere fra en 9.-klasse. Deres lærere tager dem med på lejrskole i Silkeborgskovene, og fem af dem drager ind til byen for at købe spiritus. På vejen falder de over et forladt hus – udefra virker det forladt og ødelagt, men det lader ikke til, at vandalerne er trængt indenfor. Sammen bevæger den lille gruppe sig dybere ind i huset.

Da de vender hjem fra lejrskolen, har de bragt noget gammelt og ondt med sig.

Bjarne Dalsgaard Svendsen har begået en levende og spændende horrorroman, der bygger langsomt op og holder læserens fast med det grundlæggende mysterium. Historien springer mellem teenagerne og en gammel dagbog, som langsomt kaster lys over, hvad der er sket i det forladte hus i skoven. Baggrundshistorien er fortalt roligt og i tidens sprog, mens den nutidige fortælling formidles let og med en god del humor. Indrømmet, vore hovedpersoner fremstår måske ikke altid som helt igennem realistiske – de har altid svar på rede hånd, og de skarpe replikker flyver gennem luften, der er ikke megen akavet pubertet her eller buh og bæh, det går fremad. Men det gode er, at det virker, det hiver læseren med og tillader den grumme stemning at opbygges i baggrunden, hvor man ikke lige kigger, fordi det lige foran én er så underholdende. Alt i alt en vellykket gyser, der både underholder og skræmmer.

Bjarne Dalsgaard Svendsen: Khi-ritualet. Gyldendal, 2002. Forside: Per Jørgensen