Bent Haller: Neondrengens profeti

neondrengensprofetiSjov, sær og spændende fortælling.

Sara lever grundlæggende et rædselsfuldt liv. Hendes far er professionel alkoholiker, så hun må tage sig af ham og sin lillebror David, eftersom moren er rejst for længe siden. Hver dag er en kamp for at få bare en smule mad på bordet og sørge for, at David kommer i skole, når hun nu selv er nødt til at pjække så meget. Alle hendes venner er enten ludere, stofmisbrugere eller begge dele, og der findes en hel liste over folk i området, som alle ved, man holder sig fra, hvis man har sit liv kært.
Men en dag – nøjagtig 9 måneder før hendes 10 års fødselsdag – møder hun en mystisk dreng med et sært neonskær, der fortæller hende, at hun om nøjagtig ni måneder vil føde en dreng. En jomfrufødsel, bliver det oven i købet. Til at begynde med tror Sara, at det er hendes sanser, der spiller hende et puds, men efterhånden begynder hendes mave lige så stille at vokse og vokse og vokse…

Neondrengens profeti er helt tydeligt ment som en klar omskrivning eller modernisering af det Nye Testamente, og antallet af paralleller, der findes til det er utallige. Men hvor det Nye Testamente var besynderligt nok med dets jomfrufødsel og Jesus, der går på vandet, har Bent Haller skruet ekstra højt op for det bizarre og surrealistiske i denne bog. Rigtig mange detaljer i historien er direkte uforståelige, og forskellen fra startens socialrealistiske fortællestil og den meget langt ud Jesus-fortælling er stor og meget besynderlig.

Første gang man læser bogen, vil man muligvis først lægge vægt på den meget nedtrykkende stemning, bogen starter med, og det socialrealistiske indhold i de første par kapitler er næsten for meget til, at man kan holde det ud. Men når man når det underlige afbræk i historien, hvor der bliver vendt op og ned på alting, skifter humøret pludselig igen, hvilket det bliver ved med i et stykke tid indtil ret overraskende slutning, jeg naturligvis ikke vil afsløre her.

Derfor er Neondrengens profeti faktisk næsten bedre anden gang, man læser historien. For på dette tidspunkt har man vænnet sig til det underlige skift, og hele historien folder sig ud på en helt anden måde. Her kan man se, hvor god og underfundig en historie det egentlig er, og man begynder at sætte pris på den skæve og til tider lidt sorte humor, hele historien bygger på.

Det kan desuden være en fordel at have det Nye Testamente ved hånden – om det er den originale eller forkortede udgave, skal jeg ikke blande mig i – for der er så mange paralleller, at det faktisk er helt underholdende at finde dem alle og se, hvor meget Haller har leget med beretningen om Jesus.

Spænding er der på sin vis nok af, men hvis man er til actionfyldte gyserbøger, er det nok ikke her, man skal lede. Uhygge og drama er der derimod masser af, og man bliver revet godt med hele vejen igennem. Bent Haller har virkelig forstået at lege med læserens følelser, så man hele tiden bliver påvirket af de forskellige stemninger i bogen, og det gør, at man virkelig holder fast i erindringen om bogen, længe efter den er færdiglæst.

Så hvis du leder efter en bog ud over det sædvanlige, der får dig til at tænke, og du desuden ikke har noget imod at læse den en ekstra gang, er Neondrengens profeti måske noget for dig.

Bent Haller: Neondrengens profeti. Høst, 1993, 168 sider.