Benni Bødker: Vampyrfesten

Benni Bødker: VampyrfestenLetlæst victoriansk vampyr-gyser, hvor heltene kæmper mod både levende og døde.

”Vampyrfesten” er første bind i en ny serie af letlæst horror med fantasyelementer, skrevet af Benni Bødker. Indtil videre er der udkommet to bind med to mere under forberedelse.

Heltene er to børn, drengen Edvard og hans blinde søster Agnes. I mange år har vampyrer angiveligt plaget landet, de bor i, men har holdt sig til landsbyer og landområder – børnenes afdøde far var en videnskabsmand, hvis livsmission var at bevise, at vampyrer ikke eksisterer. Men nu er de udøde, nattens børn, rykket ind i byerne – ulve jager i gaderne om natten, folk forsvinder sporløst, og panikken breder sig. I et forsøg på at imødegå faren er der blevet dannet et vagtværn ved navn Mørkets Brigade, som næsten er ved at tage magten i byen.

Edvard og Agnes bor i den pæne ende af byen – men deres søster dør af en mystisk sygdom, og snart udpeger Mørkets Brigade hende som en vampyr og graver hendes lig op. Det sociale stigma er for meget, og familien må flytte til den fattige ende af byen. For de to søskende betyder det også starten på deres forsøg på at bevise, at vampyrerne ikke eksisterer, og at deres søster var uskyldig. Det bliver en tur ind i en farlig verden.

”Nattens børn”-serien er ikke decideret udgivet som letlæst, men bøgerne er små (dette bind er på 120 sider), og fokus er ikke på personbeskrivelser eller lange optakter, men på handling. Den skal derfor nok tiltale visse yngre læsere, som ikke har tålmodighed til de tungere værker i vampyr-genren. Bødker har barberet sit sprog til det allermest nødvendige, og der kan derfor ske meget på ganske kort tid, og konklusioner er noget, man springer til. For en voksen læser kan det virke lidt irriterende, men på den anden side vil de tiltænkte læsere nok finde det befriende udidaktisk.

Bødkers tilgang til serien er lidt anderledes, end man ellers ser, idet den virker inspireret af fortløbende tv-serier, hvor et overordnet mysterium (hvad skete der egentlig med søsteren og andet) på som en tråd igennem bøgerne. ”Vampyrfesten” får derfor en vis periodisk karakter, hvor slutninger ikke løser nogle problemer, men snarere stiller flere spørgsmål, så man fortsætter med næste bind i serien. Både baggrunden og cliffhanger-teknikken giver historien en drengebogs-fornemmelse, som nok skal vække nostalgien hos nogle og forhåbentlig læselysten hos andre.

Benni Bødker: Vampyrfesten (Nattens børn: 1). Gyldendal, 2006. Forside: Mårdøn Smet