Astrid Lindgren: Bogen om Pippi Langstrømpe

Astrid Lindgren: Bogen om Pippi Langstrømpe“Jeg hedder Pippilotta Viktualia Rullegardinia Krusemynta Efraimsdatter Langstømpe, datter af kaptajn Efraim Langstømpe, havenes fordums skræk, nu negerkonge. Men jeg bliver bare kaldt Pippi!”

Hvordan skal jeg starte? Jeg kunne her vælge at fortælle en lang historie om Pippi og hendes herkomst og historie. En historie fuld af ærefrygt og beundring. Hvis du et øjeblik slipper teksten, og lader øjnene glide over til højre side af skærmen, så kan du se Pippi med aben hr. Nilsson på skulderen, i silhouet. Den fremtrædende plads hun har her på fortællingen.dk, vidner forhåbentligt om, at vi synes at Pippi og hendes mor, Astrid, er særdeles vigtige at få med i en hver snak om gode fortællinger.

Men, jeg kunne også vælge at starte med at skrive at: “Nye læsere kan begynde her”. For der fødes hele tiden nye læsere, og når man er 4-5 år gammel, så er man nok pænt ligeglad med, at den bog man får læst højt, er en nyoversættelse af en bog, der for første gang udkom i Danmark i 1946. Ligesom man er sandsynligvis er ligeglad med at de voksne kan få laaang tid til at gå med at diskutere om Pippis far må hedde negerkonge eller ej.

Nye læsere glædes ved Pippi, hendes sind, vovemod, godhed, frækhed og evne til at kaste rundt med ting, personer, ord, forklaringer og heste. Voksne der ikke altid får det som de vil ha’ det, er bare skøn underholdning. Og tænk at have sin egen hest! Pippis liv får tankefulde drømmende blikke frem i de meget unges øjne – og tårer, når de græder af grin.

Velkommen til nye og gamle læsere. Pippi er tilbage! Eller det vil sige, hun har jo aldrig rigtig været væk. Men nu er hun her igen, i en fin nyoversat og samlet udgave. Og hun er altid velkommen.

Astrid Lindgren: Bogen om Pippi. Oversat af Kina Bodenhoff. Gyldendal, 2007
Forside: Ingrid Nyman