Annemette Sørensen: Fiskerdrengen og Emily

Annemette Sørensen: Fiskerdrengen og EmilyEn fattig fiskerdreng, en engelsk kunstrytterske, Dyrehaven og en spirende forelskelse danner ramme om denne historiske roman, som foregår i tiden omkring englændernes bombardement af København i 1807
Den forældreløse Søren bor hos sin onkel og tante, og hver dag sælger han fisk for sin onkel på Kildemarkedet i Dyrehaven. Han drømmer om at blive flådekaptajn, og i al hemmelighed sparer han penge sammen til at købe en uniform, som er adgangsbetingelsen for at komme på Søkadet-Akademiet.
Om eftermiddagen, når Søren er færdig med at sælge sine fisk, har han lidt tid for sig selv, og på en af disse dage møder han Emily. Hun er en engelsk kunstrytterske, som rejser rundt med en verdensberømt hestetrup, der for tiden optræder i Danmark. Søren giver af og til en hjælpende hånd med pasning af truppens dyr, og på denne måde lærer han Emily at kende.

Lederen af truppen hedder Mr. Bernard, og han er både streng og lidt for drikfældig. Emily er kommet i hans varetægt, da hun for længe siden flygtede fra et engelsk børnehjem og under sin flugt blev samlet om af hestetruppen. Her fandt de ud af, at hun havde gode evner på en hesteryg, og hun blev oplært af Mr. Bernards kone, som selv var en berømt kunstrytterske. Nu er Mrs. Bernard død, og Emily må finde sig i Mr. Bernards hidsige temperament.

En aften opdager Emily, at Mr. Bernard, som er en god ven af den danske kronprins, faktisk er spion for den engelske hær. Han bruger sit venskab med kronprinsen til at fralokke ham militærhemmeligheder under deres fælles drikkegilder. Emily stjæler Mr. Bernards notesbog og vil under en forestilling for de kongelige, og med hjælp fra Søren, forsøge at advare kronprinsen. Desværre bliver de opdaget og må flygte i al hast på Emilys hest Pasha efter en slåskamp med Mr. Bernard. En slåskamp, som ender med, at Emily og Søren tror, de har slået Mr. Bernard ihjel.

De to flygter til København, hvor det er nemmere at skjule sig, og undervejs opdager de den engelske flåde langs kysten, og de ser og hører de første kanoner sætte ild til husene langs kysten. I byen er alt kaos, og de opsøger en fælles bekendt Herr. Schneidermann. Hos Herr. Schneidermann har Emily og Søren en hyggelig aften, hvor begge får et bad, Søren tryller en æggekage frem, og den spirende forelskelse mellem de to bliver for første gang berørt.

Næste dag forsøger Søren at få solgt Emilys hest Pasha, da han synes, hesten vækker for meget opmærksomhed i byen. Emily flygter på Pasha i vrede over Sørens handling, og herefter skilles deres veje og deres oplevelser skildres herefter hver for sig i resten af bogen.

Søren oplever bombardementet af København på tæt hold og driver om i gaderne i sin søgen efter Emily. Han hjælper en familie med at flygte til Christianshavn, redder et barn ud fra ruinerne af et hus, hjælper med at slukke ildebrand og ender med at løbe ind i sin fætter Carl, som fortæller, at Emily stadig er i live, men at hesten Pasha er død. Søren og Carl holder sammen de næste par dage, og da der endelig bliver våbenhvile, og roen sænker sig over den ødelagte by, søger de ned til havnen, hvor englænderen er ved at laste de danske skibe med deres krigsbytte.

Her bliver de ved en fejltagelse antaget for at være engelske skibsdrenge, og de bliver sat i sving med at rulle tønder om bord på et skib. Søren opdager til sin rædsel, at Mr. Bernard er om bord på skibet, og ydermere, at Emily også er det. Søren forsøger at få Emily til at flygte i land, men hun er i en slags choktilstand og vil ikke med ham. Efter en dramatisk flugt fra skibet ser Søren og Carl skibet stævne ud med Emily om bord og med kurs mod England.

Hvordan Emily er havnet ombord på skibet, og hvordan hendes videre skibsrejse går hjem til England, skal jeg ikke afsløre her. Ligeledes vil jeg også lade det være op til nye læsere at finde ud af, om Søren og Emilys veje mødes igen.

Jeg synes, denne roman er et dejligt frisk indslag blandt danske historiske romaner for børn og unge.

Dagene omkring bombardementet af København og Sørens oplevelser er beskrevet meget levende og malerisk. Dog synes jeg, at indledningen til bogens egentlige handling godt kan blive lidt lang og forvirrende, da læseren både skal opdateres på Søren og Emilys fortid og livsforløb frem til bogens handling, samtidig med der skal lades op til selve plottet med Mr. Bernard og bombardementet.

Bogens slutning går også lidt for hurtig i forhold til alle de ting, som skal falde på plads med Emilys oplevelser ombord på skibet, hendes ankomst til England og videre oplevelser der i sin søgen efter sin familie.

Alligevel vil jeg give bogen mine varme anbefalinger, da jeg synes, den beskriver et stykke spændende dansk historie fra en sjov vinkel i form af en fiskerdreng og en engelsk kunstrytterske og deres fælles oplevelser.

Annemette Sørensen: Fiskerdrengen og Emily. Carlsen, 2004
Forside: Niels Bach