Angie Sage: Magik

Angie Sage: MagikEn mørk nat mister familien Heap deres nyfødte søn men finder i stedet en spæd pige i sneen…

Da familien Heap mister deres spæde søn er de fortvivlede men alligevel tager de sig kærligt af den spæde pige de finder i sneen. På hendes 10 års fødselsdag opdages hun imidlertid af sine fjender og familien må flygte. På vejen samler de en dreng fra De unges hær op. Han er i starten mistænksom og forsøger at angive dem. Men efterhånden opbygges tilliden mellem familien og 412 som drengen hedder. Kort efter opdager de at drengen har magiske kræfter.

Pigen som familien Heap har opfostret som deres egen er i virkeligheden en prinsesse som en ond troldmand stræber efter livet. Han sender både lejemordere og sin lærling efter dem. Lærlingen er ingen anden end den forsvundne Septimus Heap som blev bortført fordi han var den 7 søn af den 7 søn og har utrolige magiske kræfter. Eller har han? Der venter både den onde troldmand og familien Heap og dreng 412 mange overraskelser og ikke alle er lige behagelige.

Magik er et forrygende eventyr. De mange forviklinger med forsvundne børn og onde troldmænd giver mulighed for de mest utrolige krumspring. Det gør historien ikke alene spændende, men også utrolig morsom.

Angie Sage beskriver meget kontant ondskabens brug af lejemordere og mord på både børn og voksne samt de forfærdelige forhold i De unges hær. Denne ”hær” er forældreløse drenge som nådeløst pines og hjernevaskes til total lydighed mod deres herre. Alligevel har bogen en lys tone, måske fordi Sage lader de grusomme begivenheder afløses af små befriende øjeblikke af sjov og ballade som når genfærdet af en troldmand driller den onde troldmand ved at lade hans hat vokse så den arme mand (lidt midlidenhed må man da have med fjolset der aldrig kan få sine onde planer til at lykkes) tror hans hovede skrumper.

Bogen er den første i en serie og den giver en forrygende intro til en magisk verden og med stor træfsikkerhed spreder Sage trådene til de næste bøger. Simon Heap bliver et spændende bekendtskab, han har allerede forrådt familien en gang og ser nu sin livsdrøm forsvinde. Jeg er spændt på hvordan han vil reagere. De andre drenge har allieret sig med skovens hekse og hvordan det spænder af vil blive sjovt at følge. Endelig glæder jeg mig til at læse mere om prinsesse Jenny hendes Nico som frygtløst forsvarer hende Samt den mystiske 412, der vækker både beundring og medlidenhed.

Romanen er utrolig tyk, men kapitlerne er nådigt korte. Desværre er de så spændende at man bare må læse videre. Det gør bogen læsevenlig og har man mod på at give de mindste en rigtig sød historie er det oplagt at læse Magik højt. Hvis de kunne lide Harry Potter vil de elske Magiks barokke og finurlige univers. Her er intet som man tror og heldigvis for det.

De smukke stregtegninger i starten af hvert kapitel binder yderlige til bogens middelalderlige stemning. Her er personer og genstande fanget i klare øjebliksbilleder til glæde for den tålmodige læser. Oven i købet følger der en cd-rom med bogen så her kan universet udforskes dybere.

Angie Sage: Magik, Septimus Heap bog 1. Oversat af Erik Egholm. Gyldendal, 2006. Forside: Mark Zuc. Originaltitel: Magyk