Angie Sage: Alkymik

alkymik.jpgSilas Heap slipper uheldigvis et ondskabsfuld spøgelse løs. Nu spreder sygdom og død sig og som om det ikke var nok, har spøgelset skumle planer med Septimus. Jenna må kæmpe mod tiden for at redde sin bror.

Da Silas Heap uforsigtigt slipper et ondt spøgelse løs breder uhyggen sig. Spøgelset vil bruge Septimus i sine magtbegærlige planer, men det vil prinsesse Jenna ikke finde sig i. Hun kæmper med Nicko og åndeseeren Snorri og hendes mystiske kat for at redde Septimus og selveste kongeriget. Prisen for at blande sig i spøgelsets omhyggelige planer viser sig dog at være forfærdelig høj.

Alkymik er 3 bind i serien om Septimus Heap. Det har en helt ny og ukendt skurk i centrum, men det bliver bogen ikke dårligere af. Tværtimod. Bogen er en skøn blanding af et barsk næsten socialrealistisk stemning og en underfundig humor.

Fortællingen flyver af sted i skarpt tempo og man springer fra person til person. Nogle forfattere taber læseren, når de har flere hovedpersoner. Men ikke Sage. Hun ligger en krog ind i hvert kapitel og man bider på hver gang. Når kapitlet slutter og man følger næste person tænker man “nå nej, jeg kan da ikke efterlade en hovedperson i sådan en suppedags” Det gentager sig så, når man når slutningen af næste kapitel. Det betyder, at man nærmest flyver gennem bogen for spændingen er ulidelig. Midt i alt spændingen og de humoristiske indfald lægges der på behændig vis spor ud til næste bind. Det bliver spændende af følge

Historierne om Septimus Heap er i mine øjne en af de bedste fantasy serier, som er skrevet i de seneste par år. Her arbejdes med store temaer som diktatur og udnyttelse af mennesker, men samtidig har Sage indlagt sjove elementer som giver håb til læseren.

Normalt har man som anmelder en distance til bøgerne. Man tager så og sige professionelle briller på og lægger mærke til teksten på en helt anden måde end når man lystlæser. Man skal jo kunne sig noget (helst intelligent) om værket bagefter. Denne distance gik fuldstændig fløjten, da jeg læste Alkymik. I stedet glemte jeg tid og sted og nød fortællingen. Jeg er overbevist om det samme vil gælde for andre fantasylæsere.

Angie Sage: Alkymik (Septimus Heap ; bog 3); illustrationer af Mark Zug ; på dansk ved Erik Egholm. – 1. udgave, 1. oplag. – [Kbh.] : Gyldendal, 2008. – 537 sider : ill.. – Pris: kr. 299,00
Originaltitel: Physik

Klik ind på Septimus Heaps hjemmeside her. Udover at finde spells og spille magiske spil kan du også læse uddrag af fjerde bind i serien som endnu ikke er udkommet i Danmark.