Anders Johansen: Jordens skød

Anders Johansen: Jordens skødMed Jordens Skød starter en rørende, overrumplende og uhyre velfortalt serie om en af de mest dystre perioder i verdens historie; 2. verdenskrig.

Raklo er navnet på en dreng, som en gruppe sigøjnere finder efter et jordskæv, da han ikke er mere end 4 – 5 år gammel. Historien starter i 1941 i Jugoslavien og slutter i Köln i tiden umiddelbart efter 2. verdenkrigs ophør. Vi følger Raklo, fra han er 13 – 14 år gammel, til han er en ung fyr på ca. 18. Det er barske år under nazismen, og man læser, forfærdes, forarges og bliver dybt berørt af alt det, Raklo og mange andre – iflg. nazistisk tankegang – outsidere udsættes for.
Djesi og Retje er navnene på de to tvillingedrenge, som fandt Raklo efter et jordskælv. De er nu hans bedste venner. Deres far, Ramches, er leder af den sigøjnergruppe, som også Raklo nu tilhører. ”Raklo” er romani og betyder ”drengen fra jordens skød”. Raklo ligner dog ikke sigøjnerne, han har blå øjne og lys hud. Sigøjnergruppen arbejder om sommeren for et cirkus: Gloriosa og rejser rundt i hele Jugoslavien. De ansatte i cirkuset tilhører forskellige befolkningsgrupper, men lever i al fordragelighed. Om vinteren bor Raklo hos klovnen Janko, som på scenen er rørende og sjov. I virkeligheden er han en lidt tungsindig ældre mand, plaget af hoste og glad for brændevin. Janko sørger for, at Raklo lærer at læse og skrive, og opfordrer ham til at dyrke sit talent for at tegne.

Livet er sjovest om sommeren, hvor de rejser rundt med cirkus Gloriosa. Raklo kender sigøjnernes sprog og traditioner og elsker at lytte til bedstemor Papuskas fortællinger. Med i cirkusgruppen er pigen Vera, som er en veludviklet pige, og Raklo bliver meget betaget af hende. Det bliver dog sigøjnerpigen Yolanda, som han møder lidt senere, der bliver hans store kærlighed.

Krigen – og tyskerne – rykker tættere på, og der opstår konflikter mellem de forskellige nationaliteter i Jugoslavien. Kvinderne fra sigøjnergruppen bliver overfaldet og dræbt eller ført væk, mens mændene er taget op i bjergene for at gemme deres guld (sigøjnere har ikke fast ejendom). Raklo bliver taget til fange og ender i tysk fangenskab.

Samlet om serien kan siges, at det er en meget vedkommende og godt fortalt historie. Den er barsk, men det er godt, der findes romaner som disse, der kan fortælle om Europas historie på en gribende måde – og også minde os om, hvad fremmedhad kan medføre. Rejsen med Raklo præsenterer et sådant væld af historier, der både rummer alvor og trods alt komik og medmenneskelighed, at alle slags læsere kun kan få en god personlig oplevelse af denne serie. Den anbefales derfor varmt til alle i alderen ca. 13 – 100 år.

Anders Johansen: Jordens skød (Raklos rejse; 1). Modtryk, 1999
Forside: Manu Rich