Anders Johansen: Askeslottet

Anders Johansen: Askeslottet“Det skete. Det kan ske igen.”
Primo Levi

Raklo er navnet på en dreng, som en gruppe sigøjnere finder efter et jordskælv, da han ikke er mere end 4 – 5 år gammel. Historien starter i 1941 i Jugoslavien og slutter i Köln i tiden umiddelbart efter 2. verdenkrigs ophør. Vi følger Raklo, fra han er 13 – 14 år gammel, til han er en ung fyr på ca. 18. Det er barske år under nazismen, og man læser, forfærdes, forarges og bliver dybt berørt af alt det, Raklo og mange andre – iflg. nazistisk tankegang – outsidere udsættes for.

I første omgang føres Raklo til en lille italiensk ø, hvor fangerne har det rimeligt og får nok at spise. Raklo møder her en maler, der får stor betydning for hans kunstneriske udvikling. ’ Øen har en italiensk kommandant, og da han rammes af storhedsvanvid og udråber sig selv til kejser, kommer tyskerne og alle fangerne overføres til en tysk koncentrationslejr. Og at være sigøjner er lige så slemt som at være jøde, handicappet, homoseksuel eller kommunist. De har farver på fangetøjet derefter: Sigøjnere har en grøn stjerne for ”Azocial element”. Opholdet i kz-lejren bliver meget barsk: kulde, tyndt tøj og elendigt fodtøj. Brød og tynd roe- suppe i begrænset mængde udgør kosten, og hårdt arbejde udsættes de også for sammen med afstraffelse og ydmygelser. Det er ikke for ingenting, at Anders Johansen i sin indledning bringer et citat af den italiensk jødiske forfatter Primo Levi: ”Det skete. Det kan ske igen.”

Sortbørshandel florerer trods alt, guldtænder forsvinder fra lig, cigaretskod m.m. sælges. Nazistiske læger laver forsøg med ikke afprøvede medikamenter fra AG-Chemie, og mange udsættes for ufattelige lidelser. Raklo deler køje med den unge tyske kommunist, Dieter, som han bliver gode venner med.

Raklo tegner, hvad han ser, dokumentation af lejrens grusomheder og gemmer tegningerne. Dieter hjælper ham med at skaffe papir og blyant. En af lejrlægerne fatter interesse for Raklo, som ser arisk ud trods tilsyneladende sigøjnerbaggrund – og faktisk lykkes det også denne læge at finde ud af, hvem Raklo i virkeligheden er. 2. del af serien om Raklo slutter med krigens ophør – og han overlevede heldigvis

Samlet om serien kan siges, at det er en meget vedkommende og godt fortalt historie. Den er barsk, men det er godt, der findes romaner som disse, der kan fortælle om Europas historie på en gribende måde – og også minde os om, hvad fremmedhad kan medføre. Rejsen med Raklo præsenterer et sådant væld af historier, der både rummer alvor og trods alt komik og medmenneskelighed, at alle slags læsere kun kan få en god personlig oplevelse af denne serie. Den anbefales derfor varmt til alle i alderen ca. 13 – 100 år

Anders Johansen: Askeslottet (Raklos rejse;2). Modtryk, 2000
Forside: Manu Rich